Usłogodawcy kont w chmurze zachęcają nas do przechowywania wszystkich plików na wirtualnych dyskach, aby mieć do nich szybki dostęp z każdego miejsca. Moda na chmurę trwa, ale umieszczając swoje dane w miejscu, do którego nie mamy fizycznego dostępu warto zadbać o bezpieczeństwo i prywatność.

Na szczęście sporą dozę bezpieczeństwa może nam zapewnić odpowiednie skonfigurowanie Dropboksa i wykorzystanie wszystkich dostępnych funkcji. Oto kilka ciekawych funkcji i porad, które zabezpieczą nasze konto w chmurze.

Włącz dwustopniowe uwierzytelnianie

Jednym z lepszych sposobów na ochronę swojego konta - czy to w chmurze, czy to w portalu społecznościowym, czy to w grze online - jest uaktywnienie funkcji dwupoziomowego uwierzytelniania. Opcja ta wymaga potwierdzenia swojej tożsamości przy każdym logowaniu. W przypadku Dropboksa najpierw logujemy się za pomocą hasła (tradycyjnie), a następnie odbieramy SMS’a na telefonie i wpisujemy zawarty w nim kod uwierzytelniający.

Dwustopniowa weryfikacja w Dropboksie

Aby uaktywnić tę opcję, należy udać się na stronę Dropbox.com i zalogować się na swoje konto. Następnie klikamy na nazwę naszego użytkownika w górnym prawym rogu i udajemy się do ustawień. Przechodzimy do zakładki “Bezpieczeństwo”, a następnie klikamy w odnośnik “Włącz” przy opcji “Dwustopniowe uwierzytelnianie”. Dropbox poprowadzi nas dalej przez proces aktywacji opcji.

Usuń niepotrzebne urządzenia mające dostęp do konta

We wspomnianej wyżej zakładce “Bezpieczeństwo” znajdziemy listę komputerów, które zostały uwierzytelnione i łączą się z naszym kontem Dropbox np. za pomocą klienta do synchronizacji. Jeżeli ktoś skradnie nam laptopa ze skonfigurowanym Dropboksem, to wystarczy, że zalogujemy się z dowolnego komputera przez przeglądarkę i usuniemy z listy skradzione urządzenie.

Lista urządzeń w Dropboksie

Osoba korzystająca z laptopa będzie musiała ponownie podać dane do logowania, aby móc uzyskać dostęp do naszych plików.

Aktywuj synchronizację wybiórczą

Dropbox domyślnie synchronizuje wszystkie biblioteki. Co więcej, instalując go na innych urządzeniach, program automatycznie synchronizuje wszystkie foldery, które utworzyliśmy z innymi urządzeniami. Jednak nie zawsze potrzebujemy posiadać pełen dostęp do absolutnie wszystkich folderów w naszej chmurze. Ograniczając synchronizację tylko do najpotrzebniejszych folderów na urządzeniach przenośnych zapewnimy sobie większe bezpieczeństwo w przypadku kradzieży urządzenia.

Synchronizacja wybiórcza w Dropboksie

Aby włączyć synchronizację wybiórczą, należy wejść do preferencji klienta synchronizacji, a następnie w zakładce “Zaawansowane” wybrać opcję “Synchronizacja wybiórcza”. W nowym oknie możemy zaznaczyć tylko te foldery, których zawartość chcemy synchronizować na danym urządzeniu.

Włącz powiadomienia na adres e-mail

Powiadomienia zazwyczaj kojarzą się z niepotrzebnymi wiadomościami, które zaśmiecają nam skrzynkę. Jednak w przypadku Dropboksa warto uaktywnić powiadomienia, gdyż posiadają świetną funkcje - informują nas o tym, że ktoś zalogował się do naszego konta.

Powiadomienia w Dropboksie

Aby upewnić się, że mamy włączone powiadomienia, należy zalogować się na stronie Dropbox.com, przejść do ustawień bezpieczeństwa i upewnić się, że obie opcje w zakładce “Powiadomienia” są zaznaczone.

Skorzystaj z aplikacji do szyfrowania plików w chmurze

Jedną z lepszych opcji zabezpieczenia konta jest zaszyfrowanie plików hasłem. Nawet gdy ktoś włamie się na nasze konto i uzyska dostęp do naszych plików, to i tak ich nie odczyta dopóki nie zostaną odszyfrowane.

Zaszyfrować pliki możemy na kilka sposobów, a nawet znajdziemy specjalnie dedykowane chmurze narzędzia, które szyfrują i integrują się z Dropboksem, SkyDrive oraz innymi usługami. Dobrymi przykładami są programy CryptSync oraz BoxCryptor, o których pisaliśmy wcześniej.

Używaj skomplikowanego hasła

Zarówno dla klucza szyfrowania jak i dla konta. Jest to najlepszy sposób na porządne zabezpieczenie naszego konta - bez hasła nikt nam się nie włamie do wirtualnego dysku i nie wykradnie danych. Korzystanie z jednego hasła we wszystkich usługach jest jedną z najpoważniejszych przyczyn utraty danych.