Problemy ze sterownikami ekranu należą do tych najbardziej uciążliwych. Monitor nie pracuje prawidłowo, nie widać interfejsu Windowsa, więc ciężko zdiagnozować problem i go rozwiązać.

Awarie sterowników ekranu są zwykle wywoływane konfliktami między driverami a innym oprogramowaniem zainstalowanym w komputerze. Czasami także dochodzi do spięcia między dwoma podzespołami, których sterowniki próbują korzystać z tych samych zasobów.

Brakujące pliki w Windowsie, nieprawidłowo zainstalowane aktualizacje systemu czy konflikty w sterownikach DirectX to kolejne przyczyny problemów.

Gdy ekran przestanie działać powinniśmy przede wszystkim ponownie uruchomić komputer i sprawdzić, czy po restarcie obraz będzie wyświetlany prawidłowo. Okazyjne awarie można diagnozować w normalnym trybie Windowsa. Jeśli nie jest to możliwe przechodzimy do Trybu awaryjnego.

Fot. Flickr/cpradi/Lic. CC by

W tym trybie Windows korzysta z podstawowego sterownika ekranu, który nie powinien generować konfliktów. Tryb awaryjny musi być z obsługą sieci - chodzi o to, abyśmy mogli pobrać z internetu najnowsze wersje driverów. To pierwszy krok na drodze do rozwiązania problemu.

Drugi krok to przywrócenie systemu do ostatniego zapisanego stanu, a następnie wykonanie raz jeszcze wszystkich aktualizacji za pomocą usługi Windows Update. Usunie to ewentualne nieprawidłowo zainstalowane łatki, które mogą powodować konflikty sprzętowe.

Jeśli i to nic nie da przechodzimy do Menedżera urządzeń Windowsa i usuwamy całkowicie kartę graficzną z systemu. Potem instalujemy jeszcze raz najnowszą wersję jej sterowników, tym razem "na czysto". Dzięki temu pozbędziemy się uszkodzonych plików.