Wiele osób narzeka na problemy z Androidem 5.0 Lollipop. Im dłużej z telefonu korzystamy, tym bardziej on spowalnia i podcina. Nie mówimy tu o miesiącach czy tygodniach użytkowania, ale o dniach i godzinach. Jak sobie z tym radzić i z czego to wynika?

Android 5.0 spowalnia. Jak sobie z tym radzić?

Nowe wersje Androida zazwyczaj wprowadzają sporo optymalizacji i ulepszeń, dzięki czemu system chodzi lepiej i płynniej. Tak było z Androidem 4.4 KitKat, który dość mocno zoptymalizował system zwłaszcza pod kątem wykorzystania pamięci RAM.

Android 5.0 Lollipop wprowadził sporo pozytywnych zmian, jednak pomimo tego, że wiele rzeczy możemy wykonać szybciej i intuicyjniej, to nowa wersja zielonego robocika jest skażona dość nieprzyjemnym błędem związanym z wyciekiem pamięci i narastającym „lagiem”.

Spowolnianie Androida 5.0

Piąta odsłona Androida boryka się z problemem lagów i spowolnień w samym systemie – po jakimś czasie użytkowania możemy zauważyć, że urządzenie spowalnia, aplikacje włączają się coraz wolniej, animacje są coraz gorsze i widać wyraźne opóźnienia. Im dłużej telefon jest włączony, tym większe spowolnienie.

Wielu użytkowników boryka się z tym problemem, a część nadsyłała przez ostatni czas raporty ze swojego sprzętu i wszystko wskazuje na to, że momentem przełomowym, w którym dochodzi do największego spowolnienia, jest czas 40 godzin. Po 40 godzinach od włączenia Androida dochodzi do największych lagów i problemów.

Android Lollipop ma problemy z wyciekiem pamięci

Skąd się bierze spowalnianie Androida?

Powodem jest tzw. „memory leak” czyli wyciek w pamięci telefonu. Na czym to polega? Aplikacje i usługi cały czas działają w tle i wykorzystują pamięć RAM pomimo tego, że z nich nie korzystamy, są wyłączone i powinny oddawać zasoby aktualnie wykorzystywanym aplikacjom i usługom. Tak się jednak nie dzieje i po kilku dniach używania telefonu niedziałające aplikacje wykorzystują tyle pamięci RAM, że nie starcza jej już nawet na najprostsze funkcje systemowe, stąd stale rosnące spowolnienie.

Jak rozwiązać ten problem? Póki co rozwiązanie jest tylko jedno – restart urządzenia. Wystarczy uruchomić telefon ponownie, gdyż pamięć RAM jest wtedy czyszczona. Na chwilę obecną to wszystko, co możemy zrobić. Problem ten prawdopodobnie zostanie naprawiony w Androidzie 5.0.3, więc trzeba czekać na aktualizacje.

Aby ułatwić sobie restartowanie urządzenia i mieć zawsze z rana „świeży” telefon, warto skorzystać z aplikacji Auto Reboot, za pomocą której możemy zautomatyzować restarty i ustawić urządzenie, aby samo się uruchamiało ponownie np. o 6 nad ranem. Aplikacja wymaga jednak roota do działania.