Chcecie wycisnąć co się da ze swoich kart graficznych i znacznie poprawić jakość wygładzania krawędzi w grach? Nawet mając monitor o rozdzielczości HD istnieje możliwość wymuszenia wyższej rozdzielczości (nawet 4K) w grach. Obraz zostanie wtedy zmniejszony do rozmiarów naszego ekranu, co znacznie ulepszy wygładzanie krawędzi. Jak z tego skorzystać?

Rozdzielczość 4K na monitorze HD

Uruchomienie gry w wyższej rozdzielczości niż natywna rozdzielczość monitora sprawi, że procesor graficzny (nasza karta) zmniejszy ten obraz w taki sposób, aby zmieścił się na naszym ekranie. Sprawia to przede wszystkim, że grafika jest o wiele ładniejsza, gdyż w trakcie "skalowania w dół" zostają bardzo dobrze wygładzone krawędzie. Można to określić jako dodatkowa metoda tzw. antyaliasingu.

O czym trzeba pamiętać i kiedy warto tego używać?

Oczywiście downscaling sprawia, że karta jest bardziej obciążona i uzyskujemy mniejszą ilość klatek na sekundę. Jest to dość logiczne, gdyż pomimo tego, że nasz monitor pozostanie uruchomiony w natywnej rozdzielczości (np. 1920x1080), to gra będzie w rzeczywistości renderowana w rozdzielczości np. 2560x1440 lub 3840x2160. Im wyższa rozdzielczość tym lepsza jakość, ale jednocześnie mniejsza ilość klatek na sekundę - tego samego jednak byśmy doświadczyli, gdybyśmy wymienili monitor na lepszy.

Zalecamy wykorzystanie downsamplingu w dwóch sytuacjach:

a) gdy mamy bardzo dobrą kartę graficzną i chcemy "wycisnąć siódme poty" z naszego sprzętu i uzyskać jak najlepszą jakość grafiki oraz wygładzania krawędzi

b) gdy chcemy upiększyć starsze gry, które oferowały słabe wygładzanie krawędzi (wtedy nie trzeba aż tak dobrej karty graficznej)

1.Downsampling w kartach NVIDIA

W kartach graficznych GeForce należy skorzystać z Panelu sterowania NVIDIA. Klikamy prawym przyciskiem myszy na Pulpicie, a następnie wybieramy "Panel sterowania NVIDIA".

Po lewej stronie rozwijamy zakładkę "Ustawienia 3D", a następnie wchodzimy do opcji "Zarządzanie ustawieniami 3D". Po prawej stronie panelu NVIDIA wyświetlą się zakładki "Ustawienia globalne" oraz "Ustawienia programu". Przechodzimy do ustawień globalnych.

DSR - ustawienia Downsamplingu w NVIDII

W tym miejscu znajdziemy opcję "DSR - współczynniki". Rozwijamy ją, a następnie zaznaczamy wszystkie dostępne pola, aby uaktywnić różne rozdzielczości, które potem będą widoczne w grach.

Tuż nad tym zauważymy opcję "DSR - gładkość". Obraz zeskalowany w dół może być niewyraźny, dlatego NVIDIA oferuje opcję wygładzania ekranu. Domyślnie opcja ta jest ustawiona na 33% i polecam na początek zostawić to bez zmian. Jeśli w trakcie gry uznamy, że wolimy nieco ostrzejszy obraz, to zawsze możemy ponownie tutaj przejść i i zmniejszyć gładkość np. do 20%.

Teraz rozdzielczości są po prostu dostępne w ustawieniach każdej gry - wystarczy włączyć grę, wejść do opcji i zmienić rozdzielczość na wyższą.

2. Virtual Super Resolution w kartach AMD

W kartach AMD Radeon opcja ta jest dostępna od niedawna i nosi nazwę Virtual Super Resolution. Znajdziemy ją AMD Catalyst Control Center, ale po polsku nazywa się ta opcja troszeczkę inaczej. Klikamy prawym przyciskiem myszy i wchodzimy do panelu sterowania AMD Catalyst.

Z menu bocznego wybieramy zakładkę "Moje płaskie panele cyfrowe", a następnie przechodzimy do "Właściwości". Po prawej stronie znajdziemy opcję "Zezw. na obniż. rozdz. za pomocą GPU" (Zezwalaj na obniżenie rozdzielczości za pomocą GPU).

Ustawienia downsamplingu w AMD

Po zaznaczeniu tej opcji klikamy "Zastosuj". Podobnie jak w przypadku kart NVIDIA, rozdzielczości zostaną aktywowane i będą dostępne do wybrania w ustawieniach każdej gry.