Jak przekierować porty bez logowania się na routerze

Próbujesz uruchomić jakiś program sieciowy lub grę internetową, ale połączenie nie może zostać nawiązane, gdyż port na routerze jest zablokowany? Nie musisz wchodzić do ustawień routera - istnieje metoda na to, aby odblokować port bez logowania się na router.

Zazwyczaj, gdy musimy odblokować jakiś port, to logujemy się do routera i szukamy opcji "Port forwarding", gdzie możemy na swój wewnętrzny adres IP przekierować wybrany port. Ma to jednak kilka minusów - przede wszystkim trzeba zalogować się na routerze, a nie każdy zna dane do logowania. Oprócz tego port jest przekierowywany na konkretny adres IP w sieci (na nasz komputer), jednak adres ten może ulec zmianie, gdy podłączymy więcej urządzeń, a więc konieczne będzie ponowne przekierowanie portu lub modyfikacja ustawień.

Istnieje inny, łatwiejszy sposób na przekierowywanie portów na swoim komputerze i nie wymaga on logowania się na router. Opiera się na funkcji UPnP, czyli możliwości przekierowywania portów "na żądanie" - większość routerów taką opcję posiada i jest ona domyślnie włączona. Gdy UPnP jest włączone na routerze, to program potrzebujący dostępu do danego portu wysyła komunikat do routera, a ten zezwala na połączenie. Jak z tego skorzystać?

Przekierowywanie portów przez funkcję UPnP

Jeśli korzystacie z sieci BitTorrent i używacie popularnego programu uTorrent, to UPnP z pewnością znacie - uTorrent wykorzystuje ten mechanizm do przekierowywania portów na żądanie, dlatego dzisiaj nie ma już konieczności specjalnego przekierowywania portów na potrzeby korzystania z torrentów. Niestety nie każdy program czy gra komputera ma taki mechanizm - w takim wypadku pomoże nam program UPnP PortMapper, który pozwala za pomocą technologii UPnP przekierować dowolny port na nasz komputer.

Pobierz UPnP PortMapper

Program został napisany w Javie, więc do uruchomienia go musimy mieć w komputerze zainstalowany pakiet Java Runtime Environment. Po zainstalowaniu pakietu wystarczy uruchomić program UPnP PortMapper za pomocą pobranego pliku ".jar".

Na potrzeby poradnika sprawdzimy i przekierujemy port 25565, który często jest wykorzystywany w Minecrafcie np. na potrzeby utworzenia własnego serwera do gry z przyjaciółmi.

Odblokuję go teraz za pomocą programu UPnP PortMapper bez wchodzenia na router. Przede wszystkim w programie klikamy w przycisk "Connect", aby nawiązać odpowiednie połączenia i rozpoznać nasz adres IP - zewnętrzny i wewnętrzny routera.

 

Jeżeli połączenie z routerem zostanie nawiązane, ale wyświetli się tylko zewnętrzny adres (External), a pole "Internal" będzie puste, to należy kliknąć Disconnect i spróbować połączyć się ponownie. Możemy też przestawiać dowolnie opcję w sekcji "PortMapper settings" i spróbować wtedy połączyć się jeszcze raz - w efekcie program musi rozpoznać oba adresy i wyświetlić je na liście.

Po nawiązaniu połączenia spoglądamy na prawą stronę okna programu, gdzie znajdziemy sekcję "Port mapping presets". Klikamy w przycisk "Create", aby utworzyć nowy zestaw przekierowania portów.

W nowym oknie w polu "Descritpion" nadajemy jakąś nazwę dla danego przekierowania. Przykładowo, ja będę przekierowywać port 25565, czyli nadam mu nazwę Minecraft, aby wiedzieć, do czego służy.

Pole "Remote host" pozostawiamy puste. Klikamy w przycisk "Add", aby dodać port do odblokowania. Zazwyczaj potrzebujemy odblokować zarówno port na protokole TCP jak i UDP, więc klikamy w przycisk "Add" dwa razy, by dodać dwie pozycje do odblokowania.

W tabeli pojawią się dwa wpisy. W jednym ustawiamy protokół TCP, w drugim natomiast UDP. W polach External Port i Internet Port wpisujemy numer portu, który chcemy odblokować - w tym wypadku wpisujemy wszędzie 25565. Klikamy w przycisk "Save", aby zapisać nasz schemat portów.

Schemat został dodany do listy w sekcji "Port mapping presets" i aby go uaktywnić, wystarczy go zaznaczyć, a następnie kliknąć przycisk "Use". Przekierowanie portów zostanie wykonane, a na liście na samej górze (sekcja "Port mappings") zauważymy, że na samym końcu znajdują się dwa wpisy "Minecraft" przekierowane na nasz komputer (port TCP oraz UDP).

 

I to wszystko - porty są przekierowane i możemy np. postawić serwer do Minecrafta, a następnie podać nasz zewnętrzny adres IP znajomym z Internetu, by mogli się do nas podłączyć. Jeśli mieliśmy jakiś program, który nie działał ze względu na zablokowane porty, to po przekierowaniu ich w UPnP PortMapperze aplikacja powinna teraz działać poprawnie. Porty będą przekierowane tak długo, aż ich sami nie usuniemy (możemy je zaznaczyć na górze i kliknąć "Remove") lub do momentu, gdy zrestartujemy router - wtedy może być konieczne ponowne skorzystanie z programu, wybranie naszego schematu i kliknięcie w przycisk "Use".

Komentarze