Ciekawa alternatywa dla systemowego Painta - SpeedyPainter

Systemowy Paint jest prosty w obsłudze – wiele osób pamięta nawet zajęcia informatyki w szkole poświęcone temu programowi. Niestety, jeśli chcemy przerobić zdjęcia, dodać jakieś efekty etc. Paint po prostu nie daje sobie rady. Na szczęście, w sieci możemy znaleźć bardzo ciekawe, darmowe alternatywy.

W MS Paint możemy wykadrować zdjęcie, zmienić jego rozdzielczość, dodać prosty element, podpis etc. Na tym praktycznie kończą się funkcjonalności tego programu. Z drugiej strony, jeśli chcemy edytować fotografię, nie zawsze instalacja zaawansowanego i skomplikowanego programu ma sens. Wyjściem z sytuacji może być prosty w obsłudze program do malowania i obróbki graficznej SpeedyPainter. To niewielkie narzędzie umożliwia nam edytowanie lub tworzenie od podstaw grafiki w systemie Windows z wykorzystaniem silnika OpenGL.

SpeedyPainter to z pewnością ciekawy program dla osób, które dopiero zaczynają tworzyć obrazy od podstaw. Narzędzie współpracuje z najpopularniejszymi formatami plików, czyli JPEG, BMP, PNG, GIF, TIFF. Co ciekawe, w oknie programu, w przeciwieństwie do np. Photoshopa, nie znajdziemy licznych pasków narzędziowych czy menu – niemal wszystko jest ukryte i aby wywołać konkretną funkcję musimy skorzystać ze skrótu klawiszowego. Oczywiście nie zabrakło takich narzędzi, jak konfigurowalny pędzel (wielkość, stopień krycia, twardość etc), gumki, przybornika kolorów etc.

Z pewnością godna uwagi jest funkcja rejestrowania procesu tworzenia rysunku. Przed rozpoczęciem pracy, możemy włączyć nagrywanie, a po jej zakończeniu gotowy film zapisujemy w formacie AVI. Gotowym materiałem możemy np. podzielić się ze znajomymi w sieci. Sprawdźmy, jak prezentuje się program SpeedyPainter w praktyce.

Instalacja i konfiguracja

  1. Po uruchomieniu, program prezentuje nam proste, minimalistyczne okno z kilkoma narzędziami po lewej, oraz paletą kolorów po prawej stronie. Po lewej stronie mamy ikonki, które odpowiadają za tworzenie nowego obrazu, wybór pędzla, gumki, cofania i przywracania czynności etc. W środkowej części lewego panelu mamy opcje otwierania i zapisywania obrazów, zaś w ostatniej, trzeciej sekcji mamy opcje odpowiedzialne za nagrywanie procesu malowania.

  2. Na samym dole okna mamy trzy proste suwaki odpowiedzialne za wielkość, twardość oraz stopień przezroczystości pędzla. Po prawej stronie znajdziemy paletę kolorów oraz niewielki podgląd obrazu.
  3. Podstawowe opcje są widoczne od razu, ale wiele narzędzi kryje się pod skrótami klawiszowymi. Aby je poznać, wystarczy kliknąć symbol litery „i” w górnej, lewej części okna.

Komentarze