Jak zwiększyć FPS w Call of Duty Black Ops 4 (Blackout)

Grasz w Call of Duty Black Ops 4, ale masz niski FPS, zwłaszcza w trybie Blackout? Pokazujemy, jak zwiększyć FPS w najnowszej odsłonie Call of Duty – zarówno za pomocą ustawień gry, jak i dodatkowym, ukrytym opcjom, które pozwalają dokładniej zmieniać ustawienia graficzne.

Call of Duty Black Ops 4 zauroczył graczy dedykowanym trybem Battle Royale o nazwie Blackout. Sprzedaż gry jest dwukrotnie wyższa niż w przypadku poprzedniej odsłony, więc gra zagościła lub wkrótce zagości na znacznie większej ilości komputerów niż do tej pory. Oczywiste jest, że nie każdy ma odpowiednio potężny komputer, aby grę uruchomić na najwyższych detalach i cieszyć się wysoką wydajnością.

Jeżeli masz problemy z płynnością w Black Ops 4 i chcesz zwiększyć FPS, to zapoznaj się z poniższym poradnikiem. Wskażemy najbardziej obciążające i wpływające na odbiór gry opcje graficzne, a także pokażemy, co można jeszcze zrobić ponadto, na co pozwalają ustawienia gry, aby cieszyć się jak najpłynniejszą zabawą.

1. Dostosuj ustawienia graficzne w opcjach Call of Duty Black Ops 4

Oczywiście pierwszą rzeczą, od której zaczniemy zwiększanie ilości FPS w grze, są ustawienia graficzne. Black Ops 4 posiada ich całkiem sporo i możemy dostosować mnóstwo opcji. Zobaczmy, na co warto zwrócić uwagę w pierwszej kolejności.

Wiele osób preferuje granie w trybie pełnoekranowego okna bez ramek, aby szybko przełączać się między grą a np. przeglądarką, bez konieczności minimalizowania gry, jednak trzeba pamiętać o tym, że często zmniejsza to wydajność gry.

 

Polecamy ustawić tę opcję na klasyczny tryb pełnoekranowy (Full Screen), aby gra miała ekran na wyłączność. Tryb ten oferuje znacznie lepszą wydajność niż tryb okna bez ramek.

Pozwala on zmienić rozdzielczość renderowania grafiki bez zmiany rozdzielczości monitora. Na sam początek polecamy pozostawienie tej opcji na 100%, co sprawi, że gra będzie renderowana w tej samej rozdzielczości, którą mamy ustawioną w głównym polu rozdzielczości.

Jeśli zabraknie nam FPS z powodu słabej karty graficznej, to możemy ustawić skalowanie np. na 90%, aby zyskać nieco klatek. Pamiętaj jednak, że obniżanie tej wartości spowoduje stopniowe rozmazanie grafiki 3D, dlatego sięgnij po nią dopiero na samym końcu, jak nic innego nie pomoże.

Synchronizacja pionowa sprawia, że na ekranie nie występuje efekt „rozrywania” obrazu. Jest przydatna, gdy korzystamy ze standardowego monitora (np. 60Hz), który nie ma funkcji FreeSync lub G-Sync. Zwiększa jednak tzw. input lag, czyli opóźnienie, a co więcej, działa dobrze tylko wtedy, gdy jesteśmy w stanie utrzymać taką samą ilość klatek, jak nasza częstotliwość odświeżania monitora (czyli np. stałe 60FPS na monitorze 60Hz). Jeśli liczba klatek spadnie poniżej tej wartości, to odczujemy większe opóźnienie, a także zobaczymy nieprzyjemne „rwanie klatek”.

Jeśli nie jesteś w stanie utrzymać stałych 60 FPS (lub więcej), to wyłącz synchronizację pionową, ustawiając opcję „Vertical Sync” do wartości „Off”. Na standardowych monitorach pojawi się efekt „rozrywania” obrazu (tzw. screen tearing), ale gra będzie dużo bardziej „responsywna”, a spadki FPS nie będą aż tak odczuwalne w trakcie poruszania kamerą.

Jeśli grasz przy wyłączonej synchronizacji pionowej, to wyłącz ogranicznik FPS i ustaw nieograniczoną ilość klatek na sekundę („Unlimited”).

Jeśli masz włączoną synchronizację pionową i utrzymujesz stałe 60 klatek na sekundę, to ustaw ogranicznik na 60 FPS (zmniejszy to nieco input lag przy włączonej synchronizacji pionowej).

Jeśli chodzi o wszystkie opcje odpowiadające za jakość („Quality”) konkretnych efektów, to postaraj się nie przekraczać wartości „Medium”, czyli średnich ustawień. Te wydają się póki co najbardziej optymalne jeśli chodzi o kompromis między ilością klatek a jakością obrazu.

Wyjątek warto zrobić dla opcji jakości cieni, czyli Shadow Quality – ustawienie wartości „Low” powinno dać bardzo duży przypływ wydajności. Oczywiście jeśli masz słabszy komputer, to konieczne może będzie przełączenie większości z tych przełączników na „Low” (niskie), ale zalecamy wybranie średnich ustawień jako punkt startowy.

Dodatkowe efekty, takie jak odbicie światła, wygładzanie krawędzi, zamknięcie środowiska, rozmycie ekranu, cienie broni, iluminacje i inne podobne zalecamy po prostu całkowicie wyłączyć, aby uzyskać więcej klatek. Przestawiamy je więc do wartości „Off”.

Efekty te bardzo mocno obciążają kartę graficzną i ich wyłączenie może okazać się bardzo pomocne i znacząco zwiększy wydajność gry.

2. Wprowadź dodatkowe ustawienia w pliku config.ini

To, co gra pozwala ustawić w opcjach to jedno, ale istnieje jeszcze plik config.ini, w którym możemy obniżyć jeszcze bardziej jakość cieni, która mocno wpływa na wydajność. Aby to zrobić, przejdź do swojego folderu, w którym masz zainstalowaną grę i znajdź podkatalog „players”, czyli:

Call of Duty Black Ops 4\players\

W powyższej ścieżce znajdź plik config.ini, a następnie otwórz go za pomocą Notatnika lub programu Notepad++. Znajdź w nim sekcję, która rozpoczyna się od poniższego oznaczenia:

//

//Graphics

//

W tym miejscu znajdziemy ustawione przez siebie opcje graficzne. Aby dodatkowo obniżyć jakość cieni, znajdź poniższe linie:

fx_shadows = „1”

spot_shadow_texture_size = „XXX”

omni_shadow_textuer_size = „XXX”

shadow_filtering = „1”

W polu „XXX” będziemy mieć wpisaną prawdopodobnie wartość 256 lub 512. Możemy ją obniżyć jeszcze bardziej, gdyż gra pozwala ustawić wartość 128. Oprócz tego wartości pól „fx_shadow” oraz „shadow_filtering” ustawiamy na „0”. Edytujemy zatem te pola tak, aby wyglądały jak poniżej:

fx_shadows = „0”

spot_shadow_texture_size = „128”

omni_shadow_textuer_size = „128”

shadow_filtering = „0”

Gra potrafi jednak po zamknięciu nadpisać te ustawienia, więc musimy wyłączyć funkcję nadpisywania pliku config.ini. Odpowiada za to poniższy wiersz:

auto_detect_has_run = "0"

Wyszukaj tej linii w pliku config.ini za pomocą opcji wyszukiwania w Notatniku, a następnie zmień jej wartość „0” na „1”. Wiersz powinien wyglądać teraz następująco:

auto_detect_has_run = "1"

Zapisz zmiany w pliku config.ini i zamknij go. To jeszcze nie koniec – gra wykorzystuje dwa pliki config.ini. Jeden plik znajduje się w głównej ścieżce „Call of Duty Black Ops 4/players” i jest to ten, który właśnie zmodyfikowaliśmy. Drugi plik config.ini znajduje się w folderze „Call of Duty Black Ops 4/players/twoj_identyfikator_gracza”.

Musimy się upewnić, że zmiany są zapisane w obu z nich. Skopiuj zapisany plik config.ini z głównego katalogu „players”, a następnie wejdź do podkatalogu gracza z długą nazwą (np. 0000f92fe9f3fds). Wklej tu swój zmodyfikowany plik config.ini i potwierdź nadpisanie tego starego.

W ten sposób wyedytowaliśmy główny plik config.ini ORAZ podmieniliśmy ten, który został stworzony dla naszego profilu gracza. Zmiany wprowadzone w pliku config.ini powinny teraz obowiązywać po uruchomieniu gry.

3. Masz Windows 10? Wyłącz optymalizacje pełnoekranowe dla pliku .exe gry

Ostatnią rzeczą, którą warto zrobić, jest wyłączenie tzw. optymalizacji pełnoekranowych dla pliku .exe gry Call of Duty Black Ops 4. Opcja ta dotyczy tylko systemu Windows 10.

Udaj się do folderu z grą, a następnie znajdź plik BlackOps4.exe. Kliknij prawym przyciskiem myszy na tym pliku i wybierz „Właściwości”. We właściwościach udaj się do zakładki „Zgodność”.

W tym miejscu zaznacz pole „Wyłącz optymalizacje pełnoekranowe”. Następnie kliknij w przycisk „Zmień ustawienia wysokiej rozdzielczości DPI”. Pojawi się nowe okienko. Zaznacz w nim pole „Zastąp zachowanie skalowania przy wysokiej rozdzielczości DPI” i poniżej wybierz z rozwijanego menu wartość „Aplikacja”.

Zamknij okno, klikając „OK”. W głównym oknie właściwości kliknij „Zastosuj”, zapisując zmiany, a następnie zamknij to okno. Teraz możesz uruchomić grę i sprawdzić, ile FPS więcej uzyskaliśmy. Gra powinna chodzić teraz znacznie lepiej.

Komentarze