Jak przenieść całą pocztę z jednego konta e-mail na drugie

Założyłeś nową pocztę i nie chcesz już korzystać ze starego konta? Chcesz jednak zabrać ze sobą wszystkie wiadomości lub chociaż wybrane foldery? Niektóre serwisy oferują zautomatyzowane funkcje migracji kont, ale my pokażemy uniwersalny sposób na przenoszenie wiadomości, który zadziała z każdym kontem skonfigurowanym jako IMAP.

Przenoszenie poczty nie jest trudne, może być jednak czasochłonne - wszystko zależy od tego, ile wiadomości mamy na koncie. Do przeniesienia wiadomości między dwoma kontami skorzystamy z programu Mozilla Thunderbird. To świetny (i darmowy) klient poczty e-mail. Najpierw stworzymy lokalną kopię swoich wiadomości i folderów z e-mailami, a następnie przywrócimy ją na nowym koncie.

Opcja ta wymaga, abyśmy byli połączeni z naszym nowym kontem e-mail w programie Thunderbird przy użyciu protokołu IMAP (domyślny), gdyż dzięki temu zaimportowane wiadomości i foldery zostaną wysłane i zapisane na serwerze pocztowym. Stare konto może być połączone w trybie POP3 lub IMAP - nie ma większej różnicy, gdyż i tak wywołamy procedurę pobierania wszystkich wiadomości do pamięci lokalnej komputera.

Krok 1: Utwórz kopię lokalną całej poczty lub wybranych folderów ze starego konta e-mail

Najpierw dodamy nasze stare konto e-mail do programu Thunderbird i pobierzemy całą pocztę. W tym celu uruchamiamy Thunderbirda, a następnie dodajemy do programu swoje stare konto pocztowe, z którego chcemy przekopiować wiadomości. Ja dla ułatwienia swoje konto nazwałem "Błażej - Stare konto" w programie Thunderbird.

Dodane konto znajdziemy w pasku bocznym po lewej stronie. Klikamy w nie prawym przyciskiem myszy i wybieramy "Ustawienia". Musimy upewnić się, że ustawienia pozwalają na pobranie całej poczty ze wszystkich folderów, a nie tylko ze skrzynki odbiorczej.

Przechodzimy do zakładki "Synchronizacja" i upewniamy się, że zaznaczone są opcje "Przechowuj wiadomości dla tego konta lokalnie", "Synchronizuj wszystkie wiadomości niezależnie od wieku" oraz "Nie usuwaj żadnych wiadomości". Klikamy jeszcze w przycisk Zaawansowane na górze i w nowym oknie rozwijamy wszystkie foldery i podfoldery, a następnie upewniamy się, że są one zaznaczone na liście. Zamykamy okno przyciskiem OK.

Teraz ponownie klikamy prawym przyciskiem myszy na naszym koncie pocztowym w pasku bocznym i wybieramy opcję "Pobierz wiadomości". Thunderbird rozpocznie proces pobierania wszystkich wiadomości do pamięci podręcznej. Musimy poczekać, aż proces zostanie ukończony (postęp możemy śledzić na pasku dolnym).

W tym czasie możemy przygotować miejsce na kopię lokalną. W pasku bocznym po lewej stronie znajdziemy zakładkę "Lokalne foldery". Klikamy w nią prawym przyciskiem myszy i wybieramy "Nowy folder". Tworzymy nowy katalog, w którym zachowamy całą kopię - możemy go nazwać np. "Stare konto - kopia lokalna".

Gdy już wszystkie wiadomości z naszego konta zostaną pobrane, to pora je przenieść do utworzonego folderu lokalnego. Jest to bardzo proste - wystarczy kliknąć i przytrzymać lewy przycisk myszy na folderze "Odebrane" w zakładce z naszym starym kontem, a następnie przeciągnąć i upuścić go na utworzonym przed chwilą folderze "Stare konto - kopia lokalna". Czekamy na pobranie i przekopiowanie wszystkich wiadomości, a następnie wykonujemy to samo dla każdego dodatkowego folderu ze starego konta, który chcemy również przekopiować.

 

Po wszystkim powinniśmy mieć w utworzonym przez nas katalogu "Stare konto - kopia lokalna" dodatkowe podkatalogi z folderami i wiadomościami, które przenieśliśmy ze starego konta. W moim przypadku są to foldery "Odebrane" oraz "Allegro", gdyż tylko te chcę przenieść.

Krok 2: Przenieś lokalne foldery do nowej poczty

Stare konto z Thunderbirda możemy usunąć lub po prostu zwinąć, aby nam nie przeszkadzało. Teraz pora dodać do programu nasze nowe konto, na które przeniesiemy wiadomości. Aby je dodać, klikamy na zakładkę "Lokalne foldery" w menu bocznym. Po prawej stronie wyświetlą się skróty do popularnych funkcji Thunderbirda - wybieramy "Utwórz konfigurację konta: E-mail" i dodajemy swoje nowe konto pocztowe (koniecznie w trybie IMAP - Thunderbird powinien sam taki tryb wybrać).

Teraz nie pozostaje już nic innego, jak przenieść naszą starą pocztę do nowego konta. W tym celu chwytamy lewym przyciskiem myszy folder "Odebrane" z katalogu "Lokalne foldery > Stare konto - kopia lokalna" i przeciągamy oraz upuszczamy go na głównej zakładce z nowym kontem (w moim przypadku na zakładce "Błażej - nowe konto").

Thunderbird rozpocznie proces kopiowania skrzynki "Odebrane" z dysku na serwer pocztowy naszego nowego konta. Po ukończeniu operacji wykonujemy to samo dla pozostałych folderów, które przekopiowaliśmy.

Wszystkie wiadomości zostaną zapisane na serwerze pocztowym, więc wiadomości będą dostępne nie tylko w programie Thunderbird, ale także np. po zalogowaniu się na naszym koncie pocztowym przez przeglądarkę.

Komentarze