Jak dodać nowe podziemia, ruiny i skarby do Minecrafta bez instalacji modów

Mody często są problematyczne  w instalacji – musimy używać dodatkowych launcherów lub ręcznie wgrywać modyfikacje. Są jednak sposoby na to, aby zmodyfikować grę bez instalacji modów. Zobacz, jak wzbogacić nasz świat w Minecrafcie o starannie wygenerowane podziemia, budowle i skarby bez instalacji modów.

Minecraft bez modów potrafi się po dłuższym czasie znudzić. Losowo generowany świat przestaje zaskakiwać, a zwiedzanie jaskiń i kopalń nie jest już takie ekscytujące. Nie trzeba jednak instalować modyfikacji, które są trwale związane z naszą grą i jej wersją – można wykorzystać zupełnie inne narzędzie o nazwie MCDungeon, które odczyta nasz save ze stanem świata, a następnie wygeneruje w nim zupełnie nowe podziemia, budowle i jaskinie.

W odróżnieniu od standardowych modyfikacji, MCDungeon jest zwykłym programem na Windows (oraz na inne systemy), którego uruchamiamy tylko raz, aby wygenerował nowe miejsca w naszym zapisanym świecie.

Gra nadal pozostaje w oryginalnej formie i nie ma żadnych aktywnych modów. Wszystkie komnaty, budowle, jaskinie, ogromne podziemia i ich korytarze są starannie zaplanowane i ręcznie wykonane przez graczy, dzięki czemu nie mamy tu zupełnie losowych miejsc, które pozbawione są większego sensu. Niektóre z miejsc posiadają nawet własną historię, którą warto odkryć, by na końcu znaleźć skarb.

1. Utwórz kopię zapasową swoich światów!

Zanim pobierzemy MCDungeon i uruchomimy generowanie nowych obiektów na naszym świecie, warto utworzyć sobie kopię zapasową swoich save'ów. Jest to wręcz konieczne – MCDungeon wykonuje trwałe zmiany w naszym save, dodając zupełnie nowe miejsca, jaskinie i podziemia. Jeśli nie zrobimy kopii, to nie będziemy mogli w razie problemów przywrócić oryginalnego świata.

Wszystkie światy Minecrafta, które utworzyliśmy na naszym komputerze znajdują się w poniższej ścieżce:

C:\Users\NAZWA UŻYTKOWNIKA\AppData\Roaming\.minecraft\saves

Aby tam szybko wejść, wystarczy wcisnąć kombinację przycisków Windows + R, a następnie wpisać polecenie %appdata% i potwierdzić je przyciskiem Enter. Wyświetli się okno z zawartością katalogu „.minecraft”. Teraz wystarczy skopiować katalog „Saves” w bezpieczne miejsce (np. do chmury lub na inny dysk).

2. Pobierz i zainstaluj MCDungeon

Najnowsza wersja MCDungeona (v0.14.1) jest kompatybilna z najnowszą wersją Minecrafta, czyli 1.8. Możecie ją ściągnąć w wersji dla 32 lub 64-bitowego Windowsa z poniższego linka:

Pobierz MCDungeon

Po pobraniu otwieramy archiwum ZIP z programem MCDungeon i wypakowujemy jego zawartość w dowolne miejsce na dysku (może być np. Pulpit). Po wypakowaniu MCDungeon jest gotowy do użycia.

3. Wygeneruj nowe budowle, podziemia i jaskinie w swoim save

Wchodzimy do wypakowanego folderu z MCDungeon, a następnie uruchamiamy znajdujący się tam plik „launcher.bat”.

Pojawi się nowe okno Wiersza polecenia. Musimy chwilę poczekać, aż wykryte zostaną nasze światy. Pierwszym krokiem jest wybranie świata (jeśli mamy ich kilka), który chcemy zmodyfikować.

Ja posiadam aktualnie trzy osobne światy, więc po prostu wpisuję nazwę tego, w którym chce wygenerować nowe budowle i potwierdzam ją przyciskiem Enter.

Teraz wyświetlą się dostępne akcje, które możemy wykonać na wybranym świecie. Musimy wpisać odpowiednią literę i potwierdzić przyciskiem Enter:

a – dodaj nowe podziemia do wybranej mapy
t – dodaj nowe skarby do wybranej mapy
l – wyświetl listę podziemi i skarbów, które zostały już dodane przez MCDungeon do wybranej mapy
d – usuń wszystkie wcześniej dodane podziemia i skarby
r – ponownie wygeneruj wszystkie podziemia i skarby
p – utwórz plik POI dla Overviewera, czyli plik ze szczegółowa mapą, którą możemy przeglądać w przeglądarce internetowej za pomocą tego narzędzia

Zaczynamy od generowania podziemi, czyli wpisujemy literkę „a” i wciskamy Enter. W kolejnym kroku możemy wybrać jeden z gotowych zestawów ustawień, takich jak caverns (jaskinie), default (domyślny, zróżnicowany), easy_mode (podziemia na łatwym poziomie trudności), hard_mode (trudne podziemia), maze (labirynty), more_mobs (podziemia wypełnione różnego rodzaju przeciwnikami), sample_themed (przykładowe).

Jeśli pozostawimy to pole puste, to zostanie użyta opcja default, którą na początek polecamy. Możecie oczywiście wybrać inny schemat – wtedy trzeba wpisać jego nazwę.

Kolejny komunikat dotyczy serwerów bukkit – osoby „w temacie” będą wiedziały, co z tym zrobić, jeśli jednak gramy samemu w trybie pojedynczego gracza, to pomijamy ten etap pozostawiając to pole puste i wciskając klawisz Enter.

Kolejnym krokiem jest ustawienie dystansu, w obrębie którego zostaną wygenerowane podziemia. Dystans liczy się od miejsca, w którym aktualnie znajduje się nasza postać. Jeśli chcemy, aby podziemia były łatwe do znalezienia tuż po wejściu do gry, to pozostawiamy tę opcję domyślną poprzez pozostawienie pola pustego. Jeśli jednak chcemy wygenerować podziemia na bardzo dużym obszarze, to możemy znacznie zwiększyć tę liczbę.

Następnie musimy dostosować potencjalne rozmiary podziemi. To bardzo ważny krok. Ustalamy tu jak długie i szerokie będą podziemia, a także na ilę pięter (levels) będą mogły się rozrastać.

Polecam w każdym polu unikać wpisywania stałych liczb i podawać zamiast tego zakresy (np. od 5 do 10. Dzięki temu każdy labirynt czy jaskinia będzie inna. Wpisując np. takie zakresy, jak „4-7” czy „2-5” sprawimy, że wygenerowane miejsca będą miały losowe długości, szerokości i ilości poziomów w obrębie wpisanych parametrów. Wszystkie wartości wprowadzane są w tzw. chunkach. 1 chunk to obszar zajmujący 16 bloków na długości i szerokości oraz 256 bloków wysokości.

Ostatnim krokiem jest określenie liczby podziemi, które mają być wygenerowane na dystansie, który określiliśmy w polu „Max Distance”. Najprościej wpisać wartość „-1”, gdyż wtedy program wygeneruje tyle podziemi, ile tylko się zmieści na dostępnym obszarze.

I to wszystko, po wciśnięciu przyciski Enter program w końcu zacznie modyfikować nasz świat i budować w nim podziemia, komnaty, jaskinie i inne tajemnicze miejsca, które są starannie zaprojektowane. Po wszystkim możemy zamknąć program i uruchomić grę, aby przetestować zmiany lub uruchomić MCDungeon jeszcze raz i tym razem zamiast „a” wpisać „t”, aby wygenerować różnego rodzaju skrzynie pełne skarbów w losowych miejscach.

Komentarze