Branża e-commerce od początku pandemii przeżywa dynamiczny rozkwit. Szacuje się, że trend wzrostowy w odniesieniu do zakupów online zdecydowanie się utrzyma. Zakupy internetowe to wygodny sposób na bezkontaktowe nabycie rzeczy, który pozwala zaoszczędzić cenny czas. Jednak kupowanie online ma również swoje minusy. Zestawienie wad i zalet pozwala na podjęcie ostatecznej decyzji dotyczącej preferowanej formy zakupów.

Zalety zakupów online

Zakupy online są szansą nie tylko dla zapracowanych osób, ale również dla konsumentów, którzy nie mają ochoty spędzać wolnego czasu w sklepie.

  • Oszczędność czasu

Sklepy stacjonarne otwarte są wyłącznie w ustalonych godzinach. W przypadku osób pracujących w systemie zmianowym regularne robienie zakupów może być wyzwaniem. Zakupów online można dokonywać o każdej porze, kurier dostarczy przesyłkę pod drzwi lub do wyznaczonego punktu odbioru. Jest to zaleta doceniania przede wszystkim przez młode mamy oraz osoby, które nie posiadają samochodu.

  • Większy wybór produktów i usług

Prowadzenie sklepu wymaga wyznaczenia danej przestrzeni, gdzie zostanie umieszczony towar. Z racji, że powierzchnia ta jest zazwyczaj ograniczona, sprzedawcy decydują się na wyróżnienie na półkach rzeczy, które sprzedają się najlepiej lub generują najwyższy zysk. Sklep online nie ma takich ograniczeń, dlatego można umieścić w ofercie więcej produktów lub usług.

  • Szeroki wachlarz aplikacji mobilnych

W obecnych czasach nikt nie wyobraża sobie codziennego życia bez telefonu. Smartfon umożliwia również pobieranie aplikacji mobilnych danego sklepu lub marki. Dzięki temu zakupy można robić za pomocą telefonu z dowolnego miejsca.

  • Porównywarki cen pod ręką

Kiedyś, aby porównać ceny oferowane przez różnych sprzedających, należało odwiedzić co najmniej kilka punktów. Dziś wystarczy odnaleźć jedną z internetowych wyszukiwarek cen, aby wybrać najatrakcyjniejszą ofertę.

  • Promocje i akcje rabatowe

Z racji ogromnej konkurencji w Internecie, sklepy starają się zatrzymać klienta, oferując poprzez serwisy jak Once Coupon A Time różne zniżki oraz kody rabatowe. Dzięki temu można kupić dany produkt jeszcze taniej. Warto skorzystać również z programów lojalnościowych, na podstawie których przyznawane są punkty za zakupy, które później można wymienić na bon czy towar.

  • Zróżnicowane metody płatności

Zakupy online stwarzają wiele możliwości pozwalających na uregulowanie rachunku. Oprócz standardowych metod płatności szybkim przelewem można również opłacić zamówienie BLIK-iem czy za pomocą platformy PayPal. Ostatnio coraz popularniejszą metodą staje się odroczony termin płatności oferowany przez firmę Klarna.

  • Segment premium na wyciągniecie ręki

Odwiedzając drogerie lub sklepy premium należy liczyć się ze specyficzną formą obsługi klienta, która nie odpowiada każdemu konsumentowi. Sprzedawcy mają do wypracowania cel finansowy, dlatego często za wszelką cenę chcą sprzedać dany produkt. Platformy online pozwalają na spokojne i samodzielne wybranie produktów, bez narzucającej się obsługi.

Wady zakupów online

Zakupy online mają również swoje wady, które sprawiają, że w szczególnych przypadkach warto wybrać zakupy w punkcie stacjonarnym.

  • Wydłużony czas oczekiwania na przesyłkę

Po złożeniu zamówienia należy odczekać przynajmniej 24 godziny, aby otrzymać zakupiony produkt. Kupując w tradycyjnym sklepie, można zabrać kupione przedmioty natychmiast do domu.

  • Opłaty kurierskie i koszty wysyłki

Sklepy internetowe oferują darmową wysyłkę przeważnie powyżej danego pułapu cenowego, namawiając przy tym do wydawania większych kwot na zakupy. W przeciwnym razie naliczane są koszty wysyłki, które niejednokrotnie sprawiają, że końcowa cena jest mniej atrakcyjna od tej dostępnej w sklepie stacjonarnym.

  • Brak porady eksperta

W przypadku dokonywania zakupów sprzętu specjalistycznego lub droższych produktów, istotna staje się porada konsultanta lub sprzedawcy. W przypadku zakupów online można polegać wyłącznie na opiniach konsumentów. W punkcie stacjonarnym obsługa jest skupiona na danym kliencie i stara się dopasować produkt do jego oczekiwań.

  • Brak możliwości przekonania się o jakości danej rzeczy/usługi

Kupując online dokonuje się transakcji w ciemno. Dotyczy to przede wszystkim ubrań. W sklepie można daną rzecz przymierzyć, dotknąć, aby przekonać się o jakości tkaniny czy szwów. Online jest to niemożliwe. Jeśli okaże się, że dany produkt jest niskiej jakości, należy złożyć wniosek o zwrot, złożyć ponowne zamówienie, a sam proces zakupowy znacznie się wydłuża.

Zakupy online z pewnością ułatwiają codzienne funkcjonowanie wielu osobom. Jednak w zależności od rodzaju zakupów bądź kupowanego towaru, czasami warto samodzielnie wybrać się do sklepu. Platformy zakupowe są wygodne i pozwalają na zaoszczędzenie wolnego czasu, stanowią jednak pokusę do kompulsywnego nabywania niepotrzebnych rzeczy.