Stare to pojęcie względne – dla jednych oldschoolową grą będzie tytuł wydany w 2015 roku, a dla innych produkcja debiutująca na początku lat 90. ubiegłego wieku. Na potrzeby tego tekstu założyliśmy, że będą interesowały nas kultowe hity wydane przed siódmą generacją konsol, która wystartowała w 2006 roku. Zapraszamy was do sentymentalnej podróży w przeszłość – przypomnijcie sobie najlepsze stare gry strategiczne.

Stare gry strategiczne

Gry strategiczne – podział ze względu na styl rozgrywki

Branża gier wideo jest niezwykle kreatywną gałęzią przemysłu rozrywkowego i czasami trudno jest ją osadzić w konkretnych ramach. Gatunek RPG-ów praktycznie całkowicie się zatarł i na dobrą sprawę większość współczesnych tytułów czerpie z mechanik charakterystycznych dla gier fabularnych. Czy gry strategiczne poszły podobną drogą?

W przypadku strategii ten podział jest zdecydowanie łatwiejszy do określenia, ponieważ tego typu gry od zawsze dzieliliśmy na dwie główne kategorie – strategie czasu rzeczywistego (RTS) oraz strategie turowe (TBS). Te pierwsze polegają na tym, że gracz wydaje komendy w trybie ciągłym i natychmiastowym. Takie same zasady dotyczą też jego oponentów. W przypadku „turówek” rozgrywka kolejkuje poczynania użytkowników, którzy w ramach swojej tury mogą wykonać ograniczone akcje.

Gry RTS i TBS dzielą się oczywiście na kolejne podgatunki wyszczególniające konkretne mechaniki. Fani strategii mogą więc zagrać m.in. w gry taktyczno turowe, w których sterujemy małymi oddziałami, produkcje typu tower defense polegające na obronie swojej bazy przed atakami wroga, popularne MOBA stojące na granicy pomiędzy strategiami a RPG oraz wymagające i bardzo rozbudowane 4X.

Najlepsze stare strategie turowe i czasu rzeczywistego

Na przestrzeni lat do sprzedaży trafiło wiele gier strategicznych na PC i nie tylko, dlatego wymienienie wszystkich ważnych tytułów jest niemożliwe. Poniżej znajdziecie natomiast same dobrze przyjęte przez graczy produkcje RTS i TBS, które redakcja https://ekspert.ceneo.pl/  również wysoko ceni.

Najlepsze stare strategie turowe i czasu rzeczywistego

Age of Empires II: The Age of Kings (1999)

Zestawienie najlepszych gier strategicznych nie mogłoby obyć się bez hitu amerykańskiego studia Ensemble. Druga odsłona Age of Empires robiła w 1999 roku kolosalne wrażenie, zarówno pod względem gameplayowym, jak i oprawy wizualnej. Rozgrywka była na tyle dobrze przemyślana, że tytuł nawet dzisiaj jest bardzo grywalny. Jeśli więc chcecie przypomnieć sobie tę kultową starą grę strategiczną, to polecamy zagrać w edycję Definitive wydaną w 2019 roku.

Heroes of Might and Magic III: The Restoration of Erathia (1999)

Jeżeli wychowywaliście się na przełomie XX i XXI wieku, to z pewnością siedzieliście godzinami przed komputerem i wspólnie ze znajomymi cisnęliście w trzecią odsłonę Heroes of Might and Magic. Dzieło New World Computing oferowało graczom niesamowicie rozbudowaną rozgrywkę polegającą na eksploracji, rozbudowywaniu własnego królestwa i prowadzeniu pojedynków w trybie turowym. Te wszystkie elementy sprawiały, że od HoMM III nie sposób było się oderwać. To wtedy gracze poznali, na czym tak naprawdę polega „syndrom jeszcze jednej tury”.

Command & Conquer: Red Alert 2 (2000)

Seria Command & Conquer zadebiutowała w 1995 roku i dosyć szybko podzieliła się na trzy oddzielne cykle – Tiberian, Red Alert oraz Generals. Choć bardzo lubimy większość gier reprezentujących tę markę, to jednak największy sentyment mamy do drugiej części Red Alert. Ekipa z Westwood Studios zaprezentowała w swojej produkcji ciekawą wizję alternatywnej rzeczywistości, w której rozwój technologiczny poszedł znacznie do przodu. Prawdziwym złotem w tej starej grze strategicznej były też przerywniki filmowe wykonane w technice live action.

Sid Meier’s Civilization III (2001)

Gdybyście chcieli zagrać w kultową starą grę strategiczną reprezentującą podgatunek 4X, to zdecydowanie powinniście spróbować z trzecią odsłoną Civilization. Studio Firaxis Games już w 2001 roku oddało w ręce graczy bardzo rozbudowany produkt, który pozwalał na rozwijanie tytułowej cywilizacji przez wieki. Podczas grania liczył się nie tylko zmysł strategiczny, ale także zdolności dyplomatyczne oraz taktyczne. To tytuł, przy którym spędzicie wiele wieczorów, kompletnie zapominając o upływającym czasie.

Warcraft III: Reign of Chaos (2002)

Kiedy trzecia część Warcrafta trafiła do sprzedaży, Internet w Polsce nie był jeszcze popularny tak jak dzisiaj. Dlatego dzieciaki i młodzież zbierała się w kawiarenkach internetowych, żeby wspólnie na LAN-ie rozgrywać sieciowe starcia. Nastolatkowie nie mieli pojęcia, że obcują z tytułem, który na dobre zmieni branżę gier i postrzeganie gatunku strategii. To dzięki Reign of Chaos otrzymaliśmy świetne World of Warcraft, to do tej gry powstała modyfikacja Defense of the Ancients, będąca podstawą do stworzenia przeboju, jakim jest DotA 2.

StarCraft (1998)

Zanim Blizzard Entertainment zabrał nas do trójwymiarowego świata Warcrafta, cztery lata wcześniej na półkach sklepowych pojawił się równie dobry StarCraft. Była to zdecydowanie jedna z najlepszych strategii czasu rzeczywistego tamtych lat, która zjednała wokół siebie ogromną rzeszą fanów science-fiction. Choć oprawa wizualna dzisiaj nie robi wrażenia, to jednak zasady rozgrywki nadal pozostają aktualne, dzięki czemu w StarCrafta nawet teraz gra się przyjemnie.

Warhammer: 40,000: Dawn of War (2004)

Uniwersum wykreowane przez Games Workshop na potrzeby gry figurkowej od zawsze było idealnym materiałem na stworzenie fajnej gry strategicznej. Studio Relic Entertainment doskonale wywiązało się ze swojego zadania, oddając w ręce graczy godnego konkurenta dla Warcrafta III. Musimy przyznać, że w tamtym czasie byliśmy nawet większymi fanami Dawn of War niż dzieła Blizzarda. Wpłynęło na to wiele czynników, a w szczególności rewelacyjna, jak na tamte czasy, grafika oraz ciekawy kosmiczny lore.

Commandos 2: Ludzie odwagi (2001)

Gry strategiczne wojenne mają to do siebie, że często skupiają się na przedstawieniu zmagań pomiędzy wielkimi armiami i jednostkami zmotoryzowanymi lub latającymi. W przypadku Commandos 2 było jednak inaczej – gracz kierował poczynaniami kilku wyspecjalizowanych żołnierzy działających na terenie wroga. Produkcja studia Pyro cechowała się wysokim poziomem trudności, wynikającym z taktycznego charakteru rozgrywki. Tutaj każdy ruch musiał być przemyślany.

Black & White (2001)

Pamiętacie czasy, kiedy studio LionHead wyznaczało trendy, a Peter Molyneux traktowany był jako wizjoner branży gier? Tak, obie te rzeczy już dawno się zdezaktualizowały, ale i tak nie można zapominać o wcześniejszych dokonaniach tego producenta. Na szczególną uwagę zasługuje stara gra strategiczna czasu rzeczywistego Black & White, pozwalająca na wcielenie się w boga. Był to naprawdę ciekawy koncept, który faktycznie pozwalał poczuć się jako postać mająca pełną kontrolę nad światem.

Rome: Total War (2004)

Marka Total War cały czas ma się dobrze i nic nie wskazuje na to, że studio Creative Assembly kiedykolwiek przestanie produkować kolejne odsłony. Ze starych części najbardziej lubimy wracać do świetnej gry Rome: Total War, która zabrała graczy do czasów panowania Imperium Rzymskiego. Produkcja jest nietypową strategią, ponieważ łączy gatunek RTS z TPS – królestwem zarządzamy w trybie turowym, spektakularne walki prowadzimy zaś w czasie rzeczywistym.

Materiał partnera