Jak grać na padzie w Mass Effect na komputerze? Oficjalnie trylogia Mass Effect nie obsługuje pada, ale powstał mod, który dodaje interfejs z konsoli i obsługę pada do wszystkich części. Teraz możesz zagrać w Mass Effect na PC tak samo, jak na konsoli Xbox 360 lub Playstation 3!

Jak grać na padzie w Mass Effect na PC

Fani trylogii Mass Effect mają do dyspozycji świetnego moda, który dodaje do wszystkich części pełną, natywną obsługę pada wraz z interfejsem wyciągniętym prosto z konsoli. Gra się w 100% dokładnie tak samo, jak na konsoli - nie trzeba żadnych programów typu Pinacle Game Profiler do sztucznego mapowania przycisków z klawiatury do pada. Wystarczy tylko pad podłączony do komputera (najlepiej ten od Xbox 360) oraz zainstalowany mod. Zmieniony jest cały interfejs gry, zgodnie z tym, jak wygląda na konsoli.

Zanim zaczniesz - sprawdź czy twój pad działa w innych grach!

Upewnij się, że twój kontroler jest podłączony do komputera i działa normalnie w innych grach, które oryginalnie obsługują pada. Osoby z padami od Xbox 360 nie będą miały problemu, gdyż te pady są automatycznie rozpoznawane w systemie po podłączeniu kablem USB - tak też się stanie w grach Mass Effect. Jeśli macie pada od Playstation 3 i nie wiecie, jak z niego skorzystać na komputerze, to zapoznajcie się z naszym wideo-poradnikiem podłączania pada od PS3 do PC. Gdy go poprawnie skonfigurujecie w systemie, to również będzie on wykrywany jako pad od Xbox 360 we wszystkich grach, w tym w Mass Effect.

Dodatkowa informacja dla osób, które posiadają pady innych firm np. Logitech. Jeżeli wasz pad jest w innych grach normalnie rozpoznawany jako pad od Xbox 360 i działa bez problemu, bez dodatkowej konfiguracji, to również nie musicie się niczym martwić - Mass Effecty także go rozpoznają. Jeżeli jednak macie pada bardzo niestandardowego (lub np. podłączacie do komputera pada od Playstation 2 za pomocą adaptera), to z pewnością korzystacie z programu X360CE do emulacji kontrolera Xbox 360 (dzięki temu gry rozpoznają każdego pada jako pada od Xbox 360). W takim wypadku oczywiście musicie dodatkowo skopiować pliki od X360CE do folderów z grą Mass Effect - tak, jak robicie to w innych grach, by pad działał.

Obsługa pada w Mass Effect 1

Interfejs do pada w Mass Effect 1

Aby dodać obsługę pada do pierwszej części Mass Effect i zmienić interfejs na konsolowy, konieczne będzie pobranie modyfikacji ME1 Controller Support. Możecie ją pobrać z poniższego linku w serwisie NexusMods. Aby pobierać stamtąd mody, należy zarejestrować konto w NexusMods. Serwis oferuje płatne subskrypcje, ale są nieobowiązkowe. Rejestracja jest darmowa - wystarczy pominąć wszelkie oferty i na samym dole kliknąć "Create account".

Pobierz ME1 Controller Support

Po pobraniu otrzymamy spakowane archiwum RAR. Należy je wypakować do tymczasowego folderu w dowolnym miejscu, np. na Pulpicie.

Po otwarciu wypakowanego folderu znajdziemy tu trzy katalogi:

  • Config
  • Mass Effect
  • Mass Effect MEUITM

Otwórz folder "Config". Znajdziesz w środku trzy pliki - BIOGame.ini, BIOGuiResources.ini oraz BIOInput.ini. Zaznacz je i skopiuj. Następnie udaj się do poniższego folderu i wklej skopiowane pliki:

"C:\Użytkownicy\<Twoja_nazwa_uzytkownika>\Dokumenty\BioWare\Mass Effect\Config"

Gdy system zapyta, czy chcemy zastąpić istniejące pliki, to klikamy opcję "Kopiuj i zamień" dla każdego pliku.

Potwierdzenie kopiowania plików

Folder "Config" mamy za sobą - teraz musimy przekopiować pliki z folderu "Mass Effect" lub "Mass Effect MEUITM". Który wybrać? Jeśli mamy niezmodyfikowaną wersję gry, to używamy folderu "Mass Effect", natomiast jeśli wcześniej instalowaliśmy sobie moda MEUITM na wysokiej rozdzielczości tekstury, to używamy folderu "Mass Effect MEUITM".

Wybieramy jeden z folderów i otwieramy go. W środku znajdziemy dwa podkatalogi - BIOGame oraz DLC. Kopiujemy oba foldery, a następnie wklejamy je do głównego katalogu, w którym zainstalowana jest gra Mass Effect, czyli np.:

"D:/Gry/Mass Effect/"

Gdy system zapyta, czy chcemy zastąpić pliki, to wybieramy opcję "Kopiuj i zamień" dla każdego pliku. Układ przycisków jest taki sam, jak w Mass Effect na Xbox 360.

Obsługa pada w Mass Effect 2

Interfejs do pada w Mass Effect 2

Dodanie obsługi pada do Mass Effect 2 również nie jest trudne i sprowadza się do przekopiowania plików w odpowiednie miejsce. W tym wypadku pobieramy dwie paczki od ME2 Controller Support - jedną z oryginalnym modem na interfejs i obsługę pada, a drugą z drobnymi poprawkami do kołowego Power Wheel Menu.

Pobierz ME2 Controller Support 1.1 (plik o nazwie SFXGame.7z)

Pobierz ME2 Controller Support - Dybuks Mapping Power Fix (plik o nazwie ME2Controller1.1.rar)

Zaczynamy od pliku SFXGame.7z. Wypakowujemy go w dowolne miejsce - po rozpakowaniu uzyskamy plik o nazwie SFXGame.pcc. Kopiujemy go, a następnie wklejamy do katalogu "CookedPC" w folderze z grą Mass Effect 2, czyli np.:

"D:/Gry/Mass Effect 2/CookedPC/"

Teraz rozpakowujemy plik ME2Controller1.1.rar. Po rozpakowaniu uzyskamy folder BIOGame. Kopiujemy go, a następnie wklejamy do głównego folderu, w którym zainstalowany jest Mass Effect 2, czyli np.:

"D:/Gry/Mass Effect 2/"

Teraz możemy uruchomić grę z podłączonym padem i wszystko powinno automatycznie działać. Sterowanie jest takie samo, jak w Mass Effect 2 na Xbox 360.

Obsługa pada w Mass Effect 3

Interfejs do pada w Mass Effect 3

Tutaj sytuacja jest trochę inna - Mass Effect 3 wymagał większych modyfikacji, więc aby ułatwić sobie sprawę, do zainstalowania tej paczki wykorzystamy menedżera modów do Mass Effect. Jedna uwaga - obsługa pada nie działa w trybie Multiplayer. Istnieje osobna paczka do Mass Effect 3 Mutliplayer, ale ona z kolei nie jest kompatybilna z poniższą wersją do trybu jednego gracza i instalujecie ją na własną odpowiedzialność (w trybie multiplayer zawsze istnieje ryzyko bana za używanie nieoficjalnych programów firm trzecich, które wpływają na rozgrywkę).

Aby zainstalować obsługę pada do Mass Effect 3 w trybie Single Player, należy pobrać poniższe pliki:

Pobierz ME3 Controller Support

Pobierz ModManager dla Mass Effect 3

Najpiew rozpakuj ModManagera w wybrane przez siebie miejsce - będzie on jednak potrzebny do uruchamiania gry, więc najlepiej wypakować go w jakieś bezpieczne miejsce. Po wypakowaniu wejdź do folderu z ModManagerem - znajdziesz tu folder "Mods".

Wypakowanie SP Controller Support do folderu Mods

Wypakuj zawartość pliku z ME3 Controller Support do folderu "Mods" w ModManagerze. Po wypakowaniu w katalogu "Mods" powinien pojawić się folder o nazwie "Controller Support". Teraz przejdź do głównego folderu ModManagera i uruchom menedżera za pomocą pliku ME3CMM.exe.

Program powinien automatycznie wykryć ścieżkę do folderu "BIOGame" w katalogu z Mass Effect 3. Jeśli tak się nie stało, to należy samemu w polu "Mass Effect 3 BIOGame Diretory" wskazać ścieżkę do folderu z grą. Przykładowo, ścieżka może wyglądać tak:

"D:\Gry\Origin\Mass Effect 3\BIOGame"

Po lewej stronie okna znajdziesz kolumnę "Available mods" (Dostępne mody). Wyświetlają się tu modyfikacje z ModManagera, które możemy aktywować. Domyślnie jest tu kilka ciekawych modyfikacji, ale my póki co je zignorujemy.

Mass Effect 3 Mod Manager

Wyszukujemy na liście pozycji o nazwie "SP Controller Support" - to nasz wypakowany mod "ME3 Controller Support". Zaznaczamy go na liście i klikamy "Apply mod", a następnie "Start game", by uruchomić grę z tym modem.

I to wszystko - gra zostanie uruchomiona z obsługą pada. Tak samo, jak w poprzednich wersjach gry, sterowanie jest zgodne z tym, które było w Mass Effect 3 na Xbox 360.