OneDrive jest w Windowsie 10 wpychany użytkownikom nieco na siłę, podobnie z resztą jak Windowsie 8.1. Jeśli wolimy np. Dropboksa lub Dysk Google i nie chcemy korzystać z chmury Microsoftu, to możemy usunąć skrót do OneDrive z okna Eksploratora lub całkowicie wyłączyć chmurę.

OneDrive w Windows 10 - jak go ukryć lub wyłączyć?

OneDrive jest w pełni zintegrowany z Windowsem 10, co ma swoje plusy, ale nie każdy jest zainteresowany tą funkcją. Niestety, jeśli logujemy się za pomocą konta Microsoft, to dysk w chmurze OneDrive jest nam automatycznie przydzielany i umieszczony na stałe w pasku bocznym Eksploratora plików.

Mamy dwie opcje: możemy po prostu usunąć odnośnik do OneDrive z Eksploratora plików, dzięki czemu sama usługa chmury nadal będzie aktywna (katalog OneDrive znajduje się w folderze użytkownika, tam, gdzie Dokumenty, Obrazy i Zdjęcia). Dzięki temu jeśli kiedyś zechcemy skorzystać z usługi, to folder OneDrive wciąż będzie dostępny, ale nie będzie na siłę przypięty do paska bocznego.

Drugim rozwiązaniem jest całkowite wyłączenie usługi OneDrive - wtedy folder OneDrive zniknie całkowicie i synchronizacja w chmurze nie będzie się odbywać w tle.

1. Ukryj odnośnik do OneDrive w Windows 10

Jeśli po prostu chcemy pozbyć się odnośnika z menu bocznego Windows 10, to wystarczy wykonać prostą edycję w rejestrze systemowym. W tym celu wciskamy kombinację klawiszy Windows + R i uruchamiamy Edytora rejestru za pomocą poniższej komendy:

regedit

W Edytorze rejestru przechodzimy do odpowiedniego klucza poprzez rozwijanie folderów w pasku bocznym po lewej stronie:

HKEY_CLASSES_ROOT\CLSID\{018D5C66-4533-4307-9B53-224DE2ED1FE6}

Ukrywanie OneDrive - wyszukiwanie wartości

Po zaznaczeniu klucza "{018D5C66-4533-4307-9B53-224DE2ED1FE6}" wyświetlą się jego szczegóły po prawej stronie. Znajdziemy tu wpis o nazwie "System.IsPinnedToNameSpaceTree".

Klikamy w niego dwukrotnie, aby wyświetlił jego wartość. Domyślna wartość ustawiona jest na 1, co znaczy, że odnośnik do OneDrive jest widoczny w Eksploratorze.

Zmiana wartości wpisu odpowiedzialnego za wyświetlanie OneDrive

 

Zmieniamy wartość na 0 i klikamy OK, a następnie uruchamiamy komputer ponownie. OneDrive zniknie z okna Eksploratora. Jeśli zechcemy go przywrócić, to wystarczy ponownie zmienić wartość powyższego wpisu na 1.

2. Całkowita dezaktywacja OneDrive w Windows 10 Pro

Jeśli mamy Windowsa 10 Pro, to możemy skorzystać z narzędzia o nazwie "Edytor lokalnych zasad grupy", aby uzyskać dostęp do zaawansowanych ustawień. W tym celu wciskamy kombinację klawiszy Windows + R i w oknie uruchamiania wpisujemy:

gpedit.msc

Teraz w oknie Edytora lokalnych zasad grupy przechodzimy do poniższej ścieżki:

Konfiguracja komputera > Szablony administracyjne > Składniki systemu Windows > OneDrive

Edycja opcji OneDrive w Edytorze lokalnych zasad grupy

Po zaznaczeniu folderu OneDrive wyświetlą się ustawienia po prawej stronie. Znajdziemy tu funkcję o nazwie "Nie zezwalaj na używanie usługi OneDrive na potrzeby przechowywania plików". Klikamy w nią dwukrotnie, aby wejść do jej opcji.

Włączanie funkcji dezaktywującej OneDrive

W nowym oknie wystarczy uaktywnić tę funkcję, co spowoduje wyłączenie OneDrive. Po lewej stronie zaznaczamy pole "Włączone", potwierdzamy zmiany przyciskiem OK i restartujemy komputer. OneDrive powinien być już niedostępny.

3. Całkowita dezaktywacja OneDrive w Windows 10 Home

W Windows 10 Home nie mamy dostępu do Edytora lokalnych zasad grupy, ale możemy wymusić wyłączenie OneDrive za pomocą Edytora rejestru. W tym celu wciskamy kombinację klawiszy Windows + R, a następnie wpisujemy:

regedit

Po zatwierdzeniu komendy na ekranie wyświetli się okna Edytora rejestru. Przechodzimy w lewym pasku bocznym do następującej ścieżki:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows

Tworzenie klucza OneDrive w Edytorze rejestru

Kliknij prawym przyciskiem myszy na kluczu "Windows" i wybierz "Nowy > Klucz". Utwórz klucz o nazwie OneDrive.

Po utworzeniu klucza OneDrive należy zaznaczyć go po lewej stronie poprzez kliknięcie lewym przyciskiem myszy. Po prawej stronie wyświetli się lista wpisów należących do klucza OneDrive - póki co będziemy mieć tu tylko wpis "(Default)". Klikamy prawym przyciskiem myszy w pustym polu po prawej stronie (pod wpisem Default) i wybieramy "Nowy > Wartość DWORD (32-bitowa)".

Tworzenie nowego wpisu w kluczu OneDrive

Nadajemy nazwę dla tworzonego wpisu: DisableFileSyncNGSC. Potwierdzamy utworzenie wpisu przyciskiem Enter. Następnie klikamy dwukrotnie lewym przyciskiem myszy na wpisie DisableFileSyncNGSC, aby wyświetlić jego opcje.

Edycja wpisu odpowiedzialnego za wyłączenie OneDrive

W polu z ustawieniami wartości wpisujemy mu wartość 1. Klikamy OK i restartujemy komputer - OneDrive zostanie dezaktywowany tak samo, jak w metodzie #2.