Synchronizacja pionowa odpowiada za prawidłowe wyświetlanie gier na standardowych monitorach LCD z odświeżaniem 60 Hz. Gdy jest włączona, liczba klatek jest ograniczona do 60, a na ekranie nie pojawiają żadne przekłamania. Wyłączenie jej sprawia, że możemy osiągnąć nieograniczoną ilość klatek, ale pojawiają się efekt tzw. rozrywania ekranu (screen tearing).

Synchronziacja pionowa w grach

Synchronizacja pionowa jest dość kontrowersyjnym tematem w grach. Z jednej strony dla komfortowej wizualnie rozgrywki wydaje się być wymagana, zakładając, że mamy standardowy monitor LCD. Dzięki niej podczas poruszania kamerą w grach nie widzimy żadnych błędów na ekranie, obraz jest stabilny i nie ma rozrywania ekranu. Minusem jest to, że liczba klatek jest ograniczona do 60, a co bardziej wymagający gracze mogą odczuć tzw. input laga, czyli lekkie opóźnienie wyczuwalne przy poruszaniu kamerą w grze za pomocą myszki (można je przyrównać do sztucznego wygładzania ruchu myszy).

Wyłączenie synchronizacji pionowej ma również swoje plusy i minusy. Przede wszystkim odblokowujemy nieograniczoną ilość FPS i usuwamy prawie całkowicie wspomnianego input laga. To przydatne w grach typu Counter-Strike, gdzie liczy się precyzja. Poruszanie kamerą i celowanie jest bardzo "surowe", dynamiczne, każdy ruch myszki jest niesamowicie precyzyjny. W niektórych przypadkach możemy także uzyskać kilka klatek więcej, gdyż V-Sync w zależności od gry i karty graficznej może nieco zmniejszać wydajność sprzętu (różnice rzędu 3-5 FPS). Niestety, minusem jest to, że bez synchronizacji pionowej uzyskamy efekt rozrywania ekranu - przy obracaniu kamerą w grze możemy zauważyć, że obraz jest dzielony na dwie lub trzy poziome części, które podczas ruchu nie wyświetlają się w równej linii.

Włączyć czy wyłączyć V-Sync?

Wszystko zależy od naszych indywidualnych upodobań i tego, co chcemy uzyskać. W grach wieloosobowych typu First Person Shooter zaleca się wyłączenie synchronizacji pionowej w celu zwiększenia precyzji celownika. Efekt rozrywania ekranu z reguły nie jest taki duży, a gdy się przyzwyczaimy, to nie będziemy go nawet zauważać.

Z kolei w grach fabularnych możemy spokojnie włączyć synchronizację pionową. Tam skrajna precyzja nie jest aż tak ważna, pierwsze skrzypce gra klimat, warstwa wizualna i opowieść, więc warto postawić na dobrą jakość rozgrywki.

Synchronizację pionową zazwyczaj możemy włączyć lub wyłączyć w opcjach graficznych gry, ale jeśli nie znajdziemy tam takiej opcji, to możemy ją wymusić ręcznie za pomocą ustawień karty graficznej - zarówno z góry dla wszystkich gier jak i tylko dla wybranych tytułów.

Włączanie lub wyłączanie synchronizacji pionowej w kartach NVIDIA

W kartach graficznych GeForce taką opcję znajdziemy w Panelu sterowania NVIDIA. Kliknij prawym przyciskiem myszy na Pulpicie, a następnie wybierz "Otwórz Panel sterowania NVIDIA".

W pasku bocznym po lewej stronie wybierz zakładkę "Zarządzanie ustawieniami 3D" z sekcji "Ustawienia 3D". Po prawej stronie wyświetlą się dostępne ustawienia.

Panel sterowania NVIDIA - ustawienia 3D

Opcje podzielone są na dwie zakładki - ustawienia globalne oraz ustawienia programu. W pierwszej zakładce możemy ustawić opcje dla wszystkich gier i np. wymusić włączenie lub wyłączenie synchronizacji pionowej w każdym tytule, natomiast w drugiej zakładce możemy ustawić te same opcje, ale indywidualnie dla każdej gry osobno.

Wybieramy zakładkę globalną lub indywidualną (w tym wypadku wybieramy także z listy grę, dla której chcemy zmienić ustawienia), a następnie wyszukujemy na liście opcji "Synchronizacja pionowa". Tuż obok znajdziemy rozwijane pole - wybieramy "Wymuś włączenie" lub "Wymuś wyłączenie", aby włączyć lub wyłączyć V-Sync we wszystkich lub wybranych grach.

Włączanie lub wyłączanie synchronizacji pionowej w kartach AMD

W przypadku kart AMD wygląda to całkiem podobnie, jak w NVIDII. Klikamy prawym przyciskiem myszy na Pulpicie, a następnie uruchamiamy Panel Catalyst Control Center.

W nowym oknie rozwijamy po lewej stronie zakładkę "Gry" i wybieramy "Ustawienia 3D". Po prawej stronie wyświetli się lista dostępnych opcji, które możemy wymusić w grach z poziomu ustawień karty graficznej. Gdy jesteśmy w zakładce "Ustawienia systemowe", to wybieramy opcje dla wszystkich gier.

Catalyst Control Center - ustawienia aplikacji 3D

Jeśli jednak chcielibyśmy ustawić opcje indywidualnie dla każdej gry z osobna, to należy kliknąć przycisk "Dodaj" i wskazać plik EXE z grą, dla której chcemy zmienić ustawienia. Zostanie ona dodana do listy w formie nowej zakładki i po przełączeniu się do niej możemy ustawiać opcje tylko dla niej.

Gdy już wybraliśmy zakładkę z grą lub ustawieniami systemowymi (globalnymi), to wyszukujemy na liście opcji o nazwie "Czekaj na odświeżanie pionowe". Rozwijamy pole wyboru obok i wymuszamy włączenie lub wyłączenie tej opcji.

Włączanie synchronizacji pionowej w kartach Intel HD

Jeśli do grania wykorzystujemy zintegrowany układ Intel HD Graphics, to również mamy do dyspozycji panel kontrolny z ustawieniami. Powinien on być dostępny po kliknięciu prawym przyciskiem myszy na Pulpicie lub po wciśnięciu kombinacji klawiszy Ctrl + Alt + F12.

W ustawieniach Intela przechodzimy do zakładki 3D, a następnie do ustawień ogólnych i własnych ustawień (General Settings > Custom Settings).

Ustawienia Intel HD Graphics

Znajdziemy tu pole z synchronizacją pionową - Vertical Sync. Możemy ją wymusić, ustawiając opcję na "On" lub ustawić na "Application controlled" (kontrolowane przez grę). Niestety, w opcjach karty Intel HD nie znajdziemy funkcji wymuszenia wyłączenia - możemy VSync tylko włączyć. W takim wypadku pozostaje wyłączenie synchronizacji przez ustawienia gry.