Pokazywaliśmy już kilka metod na rozwiązanie najczęściej spotykanych problemów w Sklepie Play, jednak nie wszystkie błędy można rozwiązać resetując ustawienia aplikacji czy czyszcząc pamięć podręczną. Są też nieco bardziej zaawansowane błędy, które trzeba usunąć inaczej - jak np. błąd -24.

Jak rozwiązać błąd -24 w Sklepie Play

Najczęściej na problemy ze Sklepem Play pomagają stosunkowo proste operacje - wyczyszczenie pamięci podręcznej w ustawieniach aplikacji dla Sklepu Play i Usług Google Play, zrestartowanie telefonu czy ponowne podpięcie swojego konta Google. Niestety, nie zawsze jest to rozwiązaniem zaistniałych problemów.

Jednym z problemów, których tak nie rozwiążemy, jest błąd -24. Wyświetla się on wtedy, gdy próbujemy zainstalować jakąś aplikację i dotyczy tylko jednej lub kilku pozycji. Aplikacja się pobiera, ale gdy Sklep Play przechodzi do etapu "Instalowanie", to po chwili wyskakuje błąd.

Skąd się bierze błąd -24?

Błąd pojawia się wtedy, gdy aplikacja została już raz pobrana, ale z jakieś przyczyny nie doszło do pełnej instalacji. Często się tak dzieje, gdy próbujemy zainstalować kilka aplikacji jednocześnie. Wtedy tworzony zostaje systemowy folder dla danej aplikacji, ale nie zostaje ona w pełni zainstalowana.

Błąd 24 w Sklepie Play

Android uznaje aplikacje za niezainstalowaną, ale w systemowych katalogach wciąż widnieje folder przeznaczony dla aplikacji. Z tego powodu przy próbie ponownej, właściwej instalacji Sklep Play wyrzuca komunikat -24, gdyż nie może zapisać plików w istniejącym folderze.

Jak rozwiązać błąd -24 w Sklepie Play?

Musimy usunąć folder, który Sklep Play utworzył dla aplikacji, ale jej nie zainstalował. Znajduje się on niestety w katalogu systemowym, więc wymagany jest dostęp do roota. Gdy mamy roota, to pobieramy dowolny menedżer plików, który obsługuje roota i przeglądanie plików systemowych. Może to być np. jeden z poniższych:

Pobierz Root Browser ze Sklepu Play

LUB

Pobierz ES File Explorer ze Sklepu Play

Ja z kolei na potrzeby poradnika skorzystałem z Menedżera plików, który jest wbudowany w CyanogenMod, czyli zmodyfikowaną wersję Androida. Niezależnie od tego, jakiego menedżera plików używamy, należy udać się do głównego folderu systemowego.

W tym celu wysuwamy zakładkę nawigacyjną w menedżerze plików i udajemy się do folderu "/". Nie wchodzimy do karty SD (/sdcard) lub do zwykłej pamięci wewnętrznej. Musimy przejść do głównego katalogu, który oznaczony będzie jako "/" lub "ROOT". Jeśli korzystamy z ES File Explorer, to musimy w panelu bocznym zaznaczyć pole "Root explorer".

Następnie przechodzimy do katalogu "data", a następnie do podfolderu "data". W lokalizacji "/data/data" znajdują się wszystkie foldery zainstalowanych aplikacji. Wyszukujemy folderu, który odpowiada nazwie naszej aplikacji, którą próbujemy zainstalować. Jak go znaleźć? Najprościej otworzyć Sklep Play na komputerze, a następnie wyszukać aplikacji, którą próbujemy zainstalować.

Wyszukiwanie identyfikatora aplikacji

 

Po wejściu na podstronę aplikacji spoglądamy na końcówkę adresu. Wyświetla się tam nazwa pakietu po frazie "id=" - w naszym wypadku dla aplikacji FTP Server, która powodowała błąd, nazwa pakietu to "com.theolivetree.ftpserver".

Usuwanie folderu aplikacji za pomocą uprawnień roota

Wyszukujemy takiego samego katalogu w folderze "data/data", a następnie zaznaczamy go i usuwamy. Teraz możemy powrócić do Sklepu Play i zainstalować aplikację jeszcze raz - błąd -24 już się nie pojawi.

Pomyślnie zainstalowana aplikacja po usunięciu folderu

Rozwiązanie jest dość proste, gdy mamy roota, gdyż wtedy możemy utworzony przez Sklep Play folder dla aplikacji ręcznie usunąć. Gdy nie mamy roota, a taki błąd się pojawia, to pozostaje wypróbować tylko standardowe operacje, czyli czyszczenie pamięci podręcznej Usług Google Play i Sklepu Play lub - ostatecznie - przywrócenie fabrycznych ustawień. To ostatnie powinno skutecznie usunąć wspomniane wyżej foldery, ale wiąże się także - niestety - z usunięciem wszystkich naszych danych w telefonie.