Masz problem z Internetem przez połączenia telefoniczne? Odebranie telefonu powoduje zakłócenia lub rozłącza całkowicie Internet na czas rozmowy? Zobacz, jak sobie z tym poradzić.

Co zrobić, gdy połączenie telefoniczne zrywa Internet

Wbrew pozorom jest to częsty problem, zwłaszcza u użytkowników korzystających z oferty głównych polskich dostawców. Możemy się na niego natknąć, gdy na jednej linii mamy telefon stacjonarny i Internet, a wszystko zarządzane jest przez urządzenie typu LiveBox. Gdy dzwoni telefon, połączenie z Internetem zostaje przerwane. Jak sobie z tym poradzić?

Przede wszystkim należy rozróżnić dwa rodzaje problemów – jeden, opisany wyżej, powoduje zerwanie połączenia internetowego. Sieć Wi-Fi pozostaje jednak nienaruszona i działa dalej – po prostu nie otwierają się strony.

Drugi problem z telefonem może być niezależny od LiveBoksa czy innych podobnych urządzeń i powoduje zerwanie całej sieci Wi-Fi – na pasku zadań w Windows możemy zauważyć, że telefon powoduje rozłączenie wszystkich komputerów z całej sieci Wi-Fi.

Problem #1 – Gdy rozłącza nam Internet, ale sieć Wi-Fi pozostaje aktywna

Ta sytuacja jest często spotykana we wspomnianym połączeniu przez LiveBoksa lub inne podobne urządzenia. Problemem jest brak odpowiedniego filtra ADSL na kablu od telefonu stacjonarnego.

Jeśli nasza linia nie jest odpowiednio rozdzielona, to nasze połączenie internetowe ADSL zostanie przerwane za każdym razem, gdy ktoś zadzwoni, bo po prostu nie pozostaje na linii wystarczająco „miejsca”. Na szczęście można to dość łatwo rozwiązać bez remontów w domu czy wołania techników. Wystarczy wyposażyć się w tzw. filtr ADSL.

Filtr ADSL

Filtr ADSL to swego rodzaju przejściówka, przez którą podłączamy kabel telefoniczny do gniazdka. Na każdym telefonie stacjonarnym, który współdzieli linię z Internetem powinien być założony taki filtr. Koszt takiego urządzenia to ok. 5-6zł i można je kupić np. na Allegro. Problemy z przerywaniem powinny ustać.

Problem #2 – Gdy przy połączeniu telefonicznym pada cała sieć Wi-Fi

Ten problem jest niezależny od dostawcy czy rodzaju urządzenia. Wynika raczej z kiepskiej architektury sieci i jakości urządzeń. Jeśli mamy bezprzewodowy telefon w domu, to może on działać na tym samym kanale bezprzewodowym, co nasza sieć Wi-Fi z Internetem i powoduje zakłócenia.

Kanały to swego rodzaju pasma, na których działają sieci Wi-Fi. Możemy to sobie wyobrazić za pomocą wielopasmowej drogi – jeżeli na którymś pasie jest za dużo samochodów, to zaczyna robić się korek. Podobnie jest z sieciami Wi-Fi – jeżeli zbyt dużo sieci i urządzeń działa na tym samym kanale, to zaczynają się robić problemy.

Rozwiązaniem jest zmiana kanału, na którym działa nasza sieć Wi-Fi.

Ustawienia kanału Wi-Fi

 

Jeśli nie wiecie jak to zrobić, to polecamy zapoznanie się z poradnikiem zmiany kanału na routerze. W powyższym poradniku znajdziecie także informację o tym, jak sprawdzić, który kanał jest najmniej oblegany w naszym mieszkaniu i sąsiedztwie.