Już niedługo użytkownicy serwisu społecznościowego Facebook będą mogli korzystać z najnowszej funkcji, która została została zaprezentowana przez Marka Zuckerberga i jego zespół. To nowa wyszukiwarka, która jest niezwykle innowacyjna.

Mark Zuckerberg wraz ze swoim zespołem zaprezentowali innowacyjną funkcję, która wkrótce trafi do wszystkich użytkowników Facebooka. Jest to zupełnie nowa wyszukiwarka, która pozwoli na wyszukiwanie o wiele większej liczby informacji niż ta dotychczasowa.

Czym nowa wyszukiwarka będzie się różnić od tej dotychczasowej? Przede wszystkim zakresem swojego działania. Dotychczasowe opcje szukania pozwalają na wyszukiwanie określonych osób, profili, fanpage’y na podstawie słów kluczowych, które odpowiadają imionom, nazwiskom bądź nazwom wyświetlanych wyników. Nowa wyszukiwarka ma działać trochę inaczej, charakterem przypominając nieco Google. 

Dzięki nowej wyszukiwarce będziemy mogli wyszukać np. restauracje lub kina na podstawie utworzonego odpowiednio zapytania. Wszystkie wyniki będą uzależnione od naszych znajomych, ich informacji umieszczonych w profilu oraz rzeczy, którymi się dzielą na swojej tablicy. I tak oto wpisując frazę pokroju „Restauracje odwiedzone przez moich znajomych” wyświetlona zostanie lista profili restauracji, które są cenione przez grono przyjaciół. W ten sposób możemy wyszukiwać każdych informacji, którymi można się w jakikolwiek sposób dzielić na tablicy. Każdy użytkownik otrzyma unikatowe wyniki wyszukiwania, uzależnione od informacji udostępnionych przez znajomych. Wyszukiwanie w socjogramie, bo tak nazywać się będzie nowa funkcja, pozwoli również na odnajdywanie osób poprzez wspólne zainteresowania, odwiedzone miejsca lub miasto, w którym ktoś mieszka. Możliwości wykorzystania nowego silnika będą z pewnością nieograniczone.

Różnica zatem jest dość spora – o ile obecna wyszukiwarka działa na zasadzie dosłownego dopasowywania wyników do wpisanych przez nas słów kluczowych, tak nowe wyszukiwanie w socjogramie będzie raczej odpowiadać na zapytania, które wyszukiwarka odpowiednio przeanalizuje, po czym udzieli odpowiedzi w postaci wyników.

Czy jest to dobre rozwiązanie? Z pewnością zachęci to do tworzenia nowych profili przedstawiających dany produkt, usługę, miejsce, restauracje, kino czy też inny sklep, a samych użytkowników do częstszego klikania „Lubię to!” i oceniania danych usług. Im więcej się tego pojawi oraz im większa aktywność użytkowników w tym zakresie, tym większa baza wyszukiwarki i celniejsze wyniki.

Krótki film przedstawiający wyszukiwanie w socjogramie.

Niektórzy jednak zarzucają twórcom zbyt duży i łatwy dostęp do prywatnych informacji oraz zmianę charakteru portalu, który teraz będzie mógł służyć jako serwis randkowy. 

Obecnie wyszukiwarka jest w wersji testowej. Dostępna jest tylko dla odbiorców korzystających z Facebooka w języku angielskim. Można jednak dołączyć do listy osób oczekujących, wystarczy zapisać się na tej stronie klikając w duży, zielony przycisk u dołu strony.