Wartość User Generated Content w rozwoju biznesu

W obliczu rosnącej odporności konsumentów na tradycyjne formy reklamy, przedsiębiorcy zaczynają zdawać sobie sprawę z potężnego potencjału ukrytego w treściach generowanych przez użytkowników, znanych również jako User Generated Content (UGC). Według badań Attention Marketing Research, Polacy coraz częściej ufają opiniom swojej rodziny (54%) i znajomych (49%) podczas podejmowania decyzji zakupowych. W tym kontekście wartościowe UGC staje się kluczowym elementem strategii marketingowej, wpływając pozytywnie na wiarygodność marki i decyzje konsumentów.

Konsumenci stają się coraz bardziej odporni na perswazję stosowaną w reklamach telewizyjnych, radiowych, a nawet internetowych. Potwierdzają to badania Attention Marketing Research, z których wynika, że Polacy, podejmując decyzje zakupowe, najczęściej zasięgają zdania rodziny (54%) i znajomych (49%), zaglądają na fora internetowe (37%), zapoznają się z informacjami na stronach sklepów internetowych (25%) oraz czytają opinie innych użytkowników znajdujące się pod produktem (23%). Takie dane wskazują, że proces generowania konwersji wspierają mikroinfluencerzy i tworzone przez nich treści, czyli user generated content. Sprawdź, jak jako przedsiębiorca możesz wykorzystać UGC w strategii rozwoju swojej firmy. 

Czym właściwie jest user generated content? 

User generated content (w skrócie UGC) to treści tworzone przez użytkowników związane z daną marką lub stroną internetową. Taka twórczość wykorzystana na stronie internetowej lub na profilach w mediach społecznościowych (oczywiście za zgodą autorów) przynosi wiele korzyści, ponieważ: 

Zdecydowanie najczęstszą formą user generated content pojawiającą się w serwisach internetowych (szczególnie w sklepach internetowych i portalach informacyjnych) są opinie i komentarze użytkowników. Popularnością cieszą się także filmiki i video recenzje, zdjęcia, memy, posty w social media. 

Istotę UGC stanowi nie tyle forma treści i jej jakość (np. przesyłanych fotografii), co sama autentyczność opublikowanego contentu. Wielu użytkowników w mgnieniu oka rozpoznaje tzw. marketing szeptany lub artykuły sponsorowane, dlatego wszystkie próby symulowania user generated content mogą jedynie zaszkodzić reputacji firmy w wyszukiwarce

4 sposoby na zachęcenie użytkowników do tworzenia treści o firmie 

Klienci lubią wiedzieć, że są istotni dla marki, której produkty kupują lub z której usług korzystają. Jeśli chciałbyś, aby użytkownicy podzielili się z Tobą swoimi doświadczeniami, opiniami lub przemyśleniami, wystarczy ich o to poprosić. Skuteczne metody zwiększające zaangażowanie internautów i wpływające na powstawanie user generated content to między innymi: 

Stwórz angażujące wydarzenie 

Użytkownicy chętnie biorą udział w rywalizacjach rozgrywanych w formie zabawy, by pochwalić się swoimi umiejętnościami, możliwościami lub zdolnościami. Zorganizowanie atrakcyjnego wydarzenia rozpromowanego hasztagami w social media to dobry sposób na pozyskanie UGC. Taką metodę wykorzystała w swojej kampanii firma Pepsi, tworząc event Wyzwanie smaku. 

 

Kampania zaowocowała publikacją zdjęć na Instagramie i Facebooku z hasztagiem #wyzwaniesmaku. Dzięki atrakcyjnym fotografiom przesyłanym przez użytkowników Pepsi zupełnie za darmo zwiększała widoczność w portalach społecznościowych, budując wizerunek marki dbającej dostarczenie klientom napoju o smaku, który znają wszystkie pokolenia. 

Organizuj konkursy 

Najłatwiejszym sposobem na pozyskanie darmowego contentu stworzonego przez użytkowników jest zorganizowanie konkursu. Najczęściej tego typu kampanie polegają na przesłaniu zdjęcia z odpowiednim hasztagiem w social media, napisaniu komentarza na stronie, wystawieniu oceny produktu. W zamian za swój wysiłek klient otrzymuje drobne nagrody – produkty danej marki. 

Treści podsyłane przez użytkowników (te nagrodzone oraz te najciekawsze) warto zamieścić na dedykowanej podstronie w serwisie lub np. w galerii stworzonej na fanpage’u. W ten sposób można pochwalić się aktywnością klientów i przygotowaną przez nich twórczością. Dodatkowo konkursy wymagające umieszczania hasztagów zwiększają zasięg marki, a to już samo w sobie stanowi wartość marketingową. 

Zachęcaj do wystawiania opinii 

User generated content obejmuje także opinie wystawiane produktom przez użytkowników. Rekomendacje na stronie internetowej są ważne, skłaniają potencjalnych klientów do podjęcia decyzji, upewniając ich, że kupują interesujący ich asortyment w dobrym sklepie internetowym. Recenzje można pozyskiwać poprzez

Zachęcenie użytkowników do pozostawienia komentarza na stronie internetowej może wywołać wilka z lasu – liczymy się z tym, że pojawią się negatywne oceny. Do każdej opinii należy odnieść się merytorycznie, przeprosić za niedogodności, zaproponować rekompensatę. Szczere wypowiedzi klientów pozwalają rozwijać się i doskonalić poziom świadczonych usług, więc nie należy ich lekceważyć. 

Oferuj gratisy za treść 

Na blogach często można spotkać się z pop-upami zachęcającymi do zapisu do newslettera, w zamian za co użytkownik otrzyma ciekawy poradnik, e-book, wyselekcjonowaną listę narzędzi itp. Nic nie stoi na przeszkodzie, abyś przetestował taki sposób pozyskiwania treści od użytkowników. Jeśli prowadzisz np. drogerię internetową, zaproponuj klientowi poradnik dotyczący pielęgnacji skóry twarzy, który otrzyma po wystawieniu recenzji kupionego produktu. 

Nawiąż współpracę z influencerem lub liderem opinii 

Czasami, aby zebrać autentyczne treści, potrzebujemy wiarygodnego „klienta”, który nienachalnie oraz delikatnie będzie promował naszą markę. Influencerzy mają coraz większą moc przebicia i skutecznie angażują internetowe społeczności, więc warto podjąć z nimi współpracę, a UGC powstanie w sposób naturalny. 

*Dodatkowo: Zbieraj opinie pojawiające się na różnych portalach i stronach branżowych 

Z pewnością opinie o Twojej firmie pojawiają się w różnych miejscach w internecie – forach internetowych, wizytówce Google Maps, portalach branżowych. Możesz gromadzić treści napisane przez użytkowników na zewnętrznych serwisach i gromadzić je na swojej stronie internetowej np. w zakładce Rekomendacje. To dobry sposób na pozyskanie user generated content tworzonego w obrębie zewnętrznych witryn internetowych. 

User generated content a SEO 

Treść tworzona przez użytkowników ma dużą wartość i można ją wykorzystać do rozbudowy strony internetowej. Zamieszczając twórczość klientów w serwisie, trzeba pamiętać o kilku istotnych aspektach wpływających na SEO: 

Pamiętaj także, aby dodawać informację o autorze treści, gdy zamieszczasz ją na swojej stronie internetowej. 

Treści tworzone przez użytkowników są na wagę złota 

Dbaj o swoich użytkowników i nagradzaj ich za treści, które sami z siebie stworzyli. Doceniając lojalnych klientów, wzmacniasz ich zaangażowanie i przywiązanie do Twojej marki lub sklepu internetowego. Autentyczne recenzje, zdjęcia wzbudzające emocje oraz filmiki wideo przyciągną kolejnych internautów gotowych do dokonania konwersji. 

User Generated Content staje się nieodłącznym elementem skutecznej strategii marketingowej. Autentyczność treści tworzonych przez użytkowników nie tylko zwiększa zaangażowanie społeczności, ale także wpływa korzystnie na reputację marki. Przedsiębiorcy, rozumiejąc siłę UGC, mogą skutecznie wykorzystać ją do wzrostu rozpoznawalności, budowania zaufania klientów i generowania konwersji. Dlatego warto inwestować w strategie, które inspirują użytkowników do dzielenia się swoimi doświadczeniami i opiniami, tworząc tym samym cenny content, który przyczynia się do sukcesu biznesu.

Komentarze