Chciałbyś zarchiwizować w komputerze wszystkie pobrane e-maile? Jeżeli korzystasz z programu pocztowego Mozilla Thunderbird, jest to jak najbardziej możliwe. Zapraszamy do naszego poradnika, w którym przedstawimy metodę pozwalającą na zapisywanie wiadomości e-mail na dysku komputera.

Kopia zapasowa poczty Thunderbird - jak to zrobić? Jeżeli zależy nam na stworzeniu backupu danych poczty e-mail, będziemy musieli skorzystać z dodatkowego rozwiązania, jakie oferuje Thuderbird. Czyli z rozszerzeń przeznaczonych na ten program pocztowy. Aby skorzystać z tej opcji musimy wykonać kilka czynności, natomiast później zaleta jest taka, że funkcja działa automatycznie.

Jeżeli nie wiesz, jak instalować dodatki do Thunderbirda, odsyłamy do osobnego poradnika, gdzie jest to szczegółowo przedstawione.

Rozszerzenie ImportExportTools

Na początek należy zainstalować dodatek ImportExportTools. Jest to darmowe rozszerzenie dostępne dla klienta pocztowego Mozilla Thunderbird. Narzędzie to przeznaczone jest do zaawansowanego tworzenia kopii zapasowych, umożliwia nie tylko archiwizowanie e-maili, ale również np. całych folderów z naszej wersji programu. Dane przechwycone przez rozszerzenie możemy zapisać do następujących formatów:

  • pliki EMLpliki HTML
  • pliki HTML z załącznikami
  • pliki tekstowe
  • pliki CSV

Po zainstalowaniu dodatku jest on automatycznie aktywowany w programie Thunderbird. A zatem, kiedy już zainstalujemy ImportExportTools, wybieramy folder lub grupę folderów czy grupę wiadomości, które nas interesują. Następnie klikamy prawym przyciskiem myszy na daną pozycję i z rozwijanego paska menu kontekstowego wybieramy odpowiednie polecenie. Czyli np. "Eksportuj folder". Funkcja ta sprawi, że katalog przez nas zaznaczony zostanie zapisany na dysku komputera w wybranym przez nas formacie.

Dostępne są również inne przydatne opcje takie jak "Eksportuj folder z subfolderami", która pozwala na zapisywanie folderów z podkatalogami. Możemy też zarchiwizować na dysku tylko e-maile zapisane w danym folderze.

ImportExportTools pozwala też na importowanie zapisanych wiadomości i folderów z wiadomościami. Wystarczy przenieść na nowy komputer zapisany folder, a następnie po uruchomieniu Thunderbirda, kliknąć prawym przyciskiem myszy na ikonę wszystkich e-maili. Następnie wybieramy z menu kontekstowego zakładkę "Import" i importujemy dany folder czy grupę folderów z wiadomościami e-mail.

Rozszerzenie SmartSave

Alternatywnym, równie ciekawym rozwiązaniem może być darmowy dodatek SmartSave, który również przeznaczony jest dla Thunderbirda. Posiada równie prosty i intuicyjny interfejs, za pomocą którego możemy eksportować e-maile i zapisywać je na dysku.

Po pobraniu i zainstalowaniu SmartSave, przechodzimy w programie Thunderbird do interesującego nas folderu bądź też grupy folderów. Klikamy folder z wiadomościami prawym przyciskiem myszy, a następnie z menu kontekstowego wybieramy polecenie "Export this folder with SmartSave". Potem już tylko ustalamy miejsce docelowe, gdzie folder lub grupa katalogów mają zostać zapisane.

SmartSave posiada dodatkowe, bardzo przydatne opcje, jakimi jest możliwość zapisywania nie tylko wiadomości e-mail, ale również szablonów, szkiców wiadomości czy tylko przychodzących e-maili. Możemy też skonfigurować ustawienia eksportu. Warto tutaj zaznaczyć, że SmartSave mimo wielu ciekawych opcji nie jest dostępny dla najnowszych wersji Thunderbirda.

Kopiowanie ręczne

Istnieje jeszcze sposób na ręczne przekopiowanie wszystkich e-maili pobranych na komputer za pomocą Thunderbirda. Jest to jednak dość siermiężne rozwiązanie, kopiujemy bowiem po prostu wszystkie dane, jakie mamy zapisane w tym programie pocztowym.

Jeżeli jednak ktoś chciałby skorzystać z tego rozwiązania, wystarczy przejść do Eksploratora plików Windows, a następnie otworzyć folder AppData, który znajduje się na dysku C w folderze naszego konta. Potem przechodzimy do folderu Local i Thunderbird. Cała ścieżka dostępu z poziomu menedżera plików wygląda więc następująco:

C:\Users\NAZWA UŻYTKOWNIKA\AppData\Local\Thunderbird

W folderze Thunderbird kopiujemy folder o nazwie "Profiles". Tutaj znajdują się nasze wszystkie dane, w tym pobrane wiadomości e-mail. Teraz można zapisać je w bezpiecznym miejscu, bądź też przenieść na inny komputer.