Jak zwiększyć ilość FPS w PLAYERUNKNOWN'S BATTLEGROUNDS

Masz mało FPS w PLAYERUNKNOWN'S BATTLEGROUNDS i gra często podcina lub spowalnia? A może przeszkadza Ci efekt rozrywania ekranu? Pokazujemy, jak zwiększyć FPS i rozwiązać problemy z grą.

Idea pokonania wszystkich przeciwników i pozostania ostatnim żywym przyjęła się nie tylko w filmie Battle Royale z 2000 roku, ale również w grach komputerowych. PLAYERUNKNOWN'S BATTLEGROUNDS jest tego najlepszym przykładem – gra obecnie należy do grona najpopularniejszych tytułów na Steam i bije rekordy popularności. Nie oznacza to jednak, że tytuł ten jest pozbawiony wad.

PLAYERUNKNOWN'S BATTLEGROUNDS potrafi na niektórych komputerach działać niezbyt zadowalająco. W grze, w której liczy się refleks i sokole oko nie można sobie pozwolić na żadne spowolnienia, podcięcia czy inne problemy techniczne. Niestety te potrafią się przytrafiać dość często. Dlatego przygotowaliśmy poniższy poradnik, który pomoże wam dostosować ustawienia gry w taki sposób, aby działała płynnie. Zobaczmy, na co warto zwrócić uwagę.

Usuń niestandardowe opcje uruchamiania gry ze Steam

Przede wszystkim jeśli nie jest to pierwszy poradnik, na który natrafiłeś w sieci, to jest możliwe, że wprowadziłeś już jakieś zmiany do swojej gry. Na YouTube można znaleźć masę filmów, w których gracze dzielą się specjalnymi komendami, które można dopisać w Steam do opcji uruchamiania (Launch options). Obiecują one zwiększenie wydajności w grze.

Niestety, działanie tych opcji zazwyczaj ograniczone jest do konkretnej wersji gry. Twórcy na bieżąco aktualizują grę i sami poprawiają wiele problemów technicznych, a pozostawione opcje uruchamiania, mające naprawiać nieistniejące już problemy, mogą powodować więcej problemów i obniżać ilość klatek na sekundę. Dlatego zalecamy usunięcie ich ze Steama.

Aby to zrobić, uruchom Steam, kliknij w PLAYERUNKNOWN'S BATTLEGROUNDS prawym przyciskiem myszy i wejdź do „Właściwości”. W zakładce „Ogólne” znajdziesz opcję „Ustaw opcje uruchamiania”.

Kliknij w ten przycisk i z nowego okna „Launch options” usuń wszystko – to pole powinno być pozostawione puste, chyba, że masz tu swoje własne modyfikacje, co do których masz pewność, że działają poprawnie. Zatwierdź zmiany przyciskiem OK.

Dostosuj ustawienia graficzne, aby zwiększyć FPS w PLAYERUNKNOWN'S BATTLEGROUNDS

Gdy masz już wyczyszczone opcje uruchamiania, to możesz teraz włączyć grę. Po wejściu do gry kliknij w ikonę koła zębatego w górnym prawym rogu, aby wysunąć opcje gry. Przejdź do zakładki „Grafika”. Ustaw grę, aby działała w trybie pełnoekranowym (nie korzystaj z pełnoekranowego okna lub zwykłego okna, gdyż może to wpłynąć negatywnie na FPS).

Opcje mające największy wpływ na wydajność znajdziesz w sekcji „Jakość”. Omówimy je teraz po kolei i dostosujemy.

Nic innego jak gotowe zestawy ustawień, czyli niskie, średnie, wysokie i tak dalej. Często nieadekwatnie dobrane, więc lepiej ustawić samodzielnie poszczególne opcje.

Nie korzystamy z gotowych ustawień, zamiast tego wszystko dostosowujemy samemu, dlatego ta opcja powinna automatycznie przestawić się do pozycji „Niestandardowe”, gdy tylko zmienimy jedno z poniższych ustawień.

Jest to jedna z najważniejszych opcji jeśli chodzi o wydajność oraz ilość FPS. Jednocześnie wciąż jest to mało popularna opcja w grach komputerowych, przez co nie każdy rozumie jej działanie. W zależności od gry może się nazywać skalą ekranu lub skalowaniem obrazu. O co w tym chodzi?

Ta opcja to nic innego jak rozdzielczość, w jakiej renderowana jest grafika gry. Domyślna wartość (100) sprawia, że grafika jest renderowana w takiej sąmej rozdzielczości, jaka jest ustawiona powyżej w opcjach graficznych. Zwiększenie lub zmniejszenie tej opcji sprawi, że grafika będzie renderowana w wyższej lub mniejszej rozdzielczości (np. 120 sprawi, że gra będzie renderowana w rozdzielczości o 20% większej).

Czym się to zatem różni od zwykłej zmiany rozdzielczości? Przede wszystkim skalowanie pozwala zmienić rozdzielczość renderowania grafiki bez zmiany rozdzielczości monitora. Oznacza to, że można renderować grę w wyższej rozdzielczości niż monitor to obsługuje (jest to tzw. downsampling). Monitor pozostanie np. nadal w rozdzielczości Full HD (1080p), ale grafika gry będzie renderowana w wyższej rozdzielczości i dopasowania do ekranu, przez co będzie bardziej wyrazista i klarowna.

Co więcej, skalowanie ma wpływ tylko i wyłącznie na renderowanie grafiki gry – nie wpływa na interfejs oraz czcionki. Oznacza to, że skalowanie można również zmniejszyć, aby grę renderować w nieco niższej rozdzielczości (zwiększając ilość FPS) i nie spowoduje to charakterystycznego rozmazania czcionek oraz interfejsu (te nadal będą renderowane w natywnej rozdzielczości niezależnie od ustawionego skalowania).

Jak więc ustawić skalę ekranu? Przede wszystkim nigdy nie zwiększaj tej opcji powyżej 100 jeśli zależy Ci na dużej ilości FPS.Na sam początek pozostaw ją na domyślnej wartości 100. Jeśli zechcesz mieć więcej FPS, to ostatecznie możesz zacząć zmniejszać skalowanie ekranu, aby renderować grę w nieco niższej rozdzielczości – zmniejszenie skalowania np. do 80 lub 90 nie spowoduje bardzo dużej utraty jakości grafiki, a może bardzo pozytywnie wpłynąć na ilość klatek na sekundę.

Dostępne opcje wygładzania krawędzi są dość słabo opisane – mamy do wyboru niskie, średnie, wysokie i ultra, jednak nie jest to wcale takie proste, jak się wydaje.

Każda z tych opcji oferuje inną technikę wygładzania krawędzi i paradoksalnie ta najniższa wcale nie musi być najbardziej wydajną. Z dostępnych opcji najlepszym balansem między wydajnością a jakością obrazu ma opcje wysokiego wygładzania. Dlatego zalecam ustawienie tej opcji do wartości „Wysokie”.

Ta opcja wpływa na jakość wszelkiego rodzaju filtrów, które są nakładane na ekran, aby zwiększyć jakość grafiki.

Tu sprawa jest prosta – jeśli zależy wam na większej ilości klatek na sekundę, to ustawiamy tę opcję na „Bardzo niskie”. Nie wpłynie to aż tak bardzo na jakość grafiki, a przywróci sporą ilość klatek na sekundę.

Cienie to zaraz obok skalowania rozdzielczości jedna z najbardziej obciążających opcji graficznych. W wielu grach cienie są bardzo wymagające, obciążają komputer i powodują ciągłą utratę klatek na sekundę.

Nie inaczej jest w tym wypadku i najlepszy FPS wyciągniemy wtedy, gdy ustawimy tę wartość do pozycji „Bardzo niskie”. Niestety wpłynie to dość negatywnie na wygląd cieni, które rzuca chociażby nasza postać na otoczenie, ale biorąc pod uwagę optymalizację cieni w BATTLEGROUNDS nie ma się nad czym zastanawiać – póki co opcja „Bardzo niskie” wydaje się najsensowniejsza dla osób, którym zależy na wydajności.

Zazwyczaj tekstury nie mają wielkiego wpływu na ilość klatek na sekundę, ale w tym wypadku również odnotowano różnice w ilości klatek na sekundę. Tekstury mogą również w dużym stopniu wpływać na tzw. haczenie i podcinanie gry, czyli ciągłe doczytywanie lub mrożenie ekranu, które występuje przy szybkich ruchach, gdy gra ma nagle dużo elementów do załadowania.

Nie zalecam ustawienia tej opcji do wartości „Bardzo niskie”, gdyż wtedy tekstury potrafią być koszmarnie rozmazane. Jednak jeśli zależy Ci na wydajności, to zalecam ustawienie tej opcji do wartości „Niskie” (niewielka różnica w wydajności w porównaniu do bardzo niskich tekstur, ale lepsza jakość obrazu).

Ta opcja nie ma aż tak wielkiego wpływu na ilość klatek na sekundę, więc nie ma sensu tu oszczędzać. Można tę opcję spokojnie ustawić do wartości „Wysokie” bez większego wpływu na wydajność.

Listowie, czyli opcja wpływająca na jakość trawy i liści. Kiedyś wszyscy tę opcję ustawiali do najniższej wartości, głównie po to, aby widzieć więcej. Listowie ustawione na bardzo niskie sprawiało, że trawa znikała prawie całkowicie, więc gracze chowający się na swoim ekranie w gęstym buszu byli dla osób z niskim listowiem całkowicie widoczni. Ta opcja już tak nie działa i nie ma sensu ustawiania jej na niskie wartości.

Twórcy gry załatali ten błąd i teraz listowie nie wpływa na zagęszczenie trawy w takim stopniu, jak kiedyś. Trawę w grze odpowiednio zoptymalizowano, tak, aby wszyscy gracze, niezależnie od ustawionych opcji, mieli taką samą widoczność. Teraz jest ona równa dla wszystkich, a opcja ta nie obniża FPS. Możesz spokojnie ustawić tę opcję do wartości „Ultra” bez utraty klatek na sekundę.

Zasięg widzenia jest w tej grze niezmiernie ważny z wiadomych przyczyn, ale nie trzeba ustawiać tej opcji do wartości „Ultra”, gdyż może ona obniżyć wydajność.

Wystarczy, że ustawimy tę opcję do wartości „Wysokie”. W ten sposób uzyskamy kilka klatek na sekundę i jednocześnie nie obniżymy swojej możliwości wypatrywania wrogów.

Na koniec pozostaje rozmycie w ruchu – zalecam w większości wypadków wyłączyć tę opcję, chyba, że lubicie ten efekt. Może on być przydatny podczas gry z mniejszą ilością klatek na sekundę – potrafi skutecznie przykryć mniejszą płynność obrazu. W większości wypadków jednak tę opcję można spokojnie wyłączyć.

Jak naprawić rozrywanie ekranu w PLAYERUNKNOWN’S BATTLEGROUNDS?

Podczas gry można zauważyć tzw. efekt rozrywania ekranu. Klatki gry wydają się czasem nie być ze sobą zsynchronizowane, przez co ekran jest „rozdarty”. Jest to znana dolegliwość i wynika z prostej przyczyny – z braku synchronizacji pionowej.

Synchronizacja pionowa w grach sprawia, że klatki są ze sobą odpowiednio synchronizowane i niezależnie od ilości FPS nigdy nie występuje efekt rozrywania ekranu. Grając z włączona synchronizacją pionową można jednak zauważyć lekkie opóźnienie w grach. Jest ono liczone w milisekundach, co wydaje się absurdalne, ale zaawansowani gracze bez problemu to wyczują.

Z tego powodu w BATLLEGROUNDS domyślnie jest wyłączona synchronizacja pionowa, a w ustawieniach nie ma opcji jej włączenia. Jeśli jednak bardzo Ci to przeszkadza, to możesz włączyć synchronizację pionową z poziomu ustawień swojej karty graficznej. Synchronizacja pionowa może również wyeliminować „haczenie się” gry oraz zmniejszyć temperatury na karcie graficznej (synchronizacja pionowa automatycznie ogranicza FPS do 60 na monitorach 60Hz).

Jeśli masz kartę graficzną firmy NVIDIA, to kliknij prawym przyciskiem myszy na Pulpicie i wybierz z menu kontekstowego opcję „Panel sterowania NVIDIA”.

W nowym oknie wybierz z menu bocznego zakładkę „Zarządzaj ustawieniami 3D”. Następnie po prawej stronie okna wejdź do sekcji „Ustawienia programu”. W tym miejscu możesz kontrolować ustawienia graficzne poszczególnych gier.

W polu „Wybierz program do dostosowania” wybierz grę PLAYERUNKNOWN’S BATTLEGROUNDS. Następnie poniżej na liście ustawień znajdź opcję „Synchronizacja pionowa” i wybierz „Włącz”.

Alternatywnie możesz ustawić synchronizację pionową do wartości „Szybkie”. Ta opcja uaktywnia tzw. Fast Sync, czyli nieco inną, nowszą formę synchronizacji pionowej, która niweluje rozrywanie ekranu bez nakładania dodatkowego opóźnienia, ale gra może się od czasu do czasu wydawać mniej płynna (występują problemy z tzw. frame pacing, ale dla większości osób może to być kompletnie niewidoczne, więc zalecam to sprawdzić).

W kartach AMD również możesz wymusić synchronizację pionową. Kliknij prawym przyciskiem myszy na Pulpicie i wybierz opcję panelu AMD Crimson. Gdy ten się pojawi, to na samym dole przejdź do zakładki „Gaming”.

Na liście gier powinien wyświetlić się tytuł PLAYERUNKNOWN’S BATTLEGROUNDS. Jeśli go nie ma, to kliknij w przycisk „Add” i stwórz nowy profil dla tej gry. Następnie wybierz grę z listy, aby wejść w jej szczegóły.

W szczegółach powinna być opcja o nazwie „Wait for vertical refresh(Czekaj na synchronizację pionową). Włącz tę opcję (On), aby uaktywnić synchronizację pionową w PLAYERUNKNOWN’S BATTLEGROUNDS.

Alternatywnie, jeśli nie możesz wymusić synchronizacji pionowej przez panel AMD, to możesz ją włączyć bezpośrednio w grze, edytując odpowiedni plik. W systemie kliknij kombinację klawiszy Windows + R, aby wyświetlić okno uruchamiani. Wpisz w nim poniższą linię:

%localAppData%\TslGame\Saved\Config\WindowsNoEditor

Otworzy się folder, w którym znajdziesz plik GameUserSettings. Otwórz ten plik za pomocą Notatnika, a następnie wyszukaj poniższej linii:

bUseVSync=False

Opcja ta wymusza wyłączenie synchronizacji pionowej. Wystarczy, że zmienisz wartość False na True, tak, jak poniżej:

bUseVSync=True

Zapisz plik, a następnie uruchom grę. Synchronizacja pionowa powinna już działać.

Komentarze