No Man’s Sky to przygodowa gra, oparta na eksplorowaniu galaktyki i nieskończonej ilości planet. Niestety, tytuł ten cierpi na problemy z wydajnością – gracze skarżą się na małą ilość klatek na sekundę, podcięcia, a nawet wyłączanie gry. Pokazujemy, jak rozwiązać te problemy.

No Man's Sky - jak rozwiązać problemy z FPS

No Man’s Sky to tytuł, na który wielu graczy czekało od lat. Gra skupia się na podróżowaniu po nieskończenie wielkich galaktykach, zwiedzaniu dowolnych planet, zbieraniu surowców i odkrywaniu świata. Dzięki proceduralnie generowanym planetom świat gry jest przeogromny. To świetny tytuł dla osób, które chcą zrelaksować się przy komputerze, latając statkiem kosmicznym i zwiedzając nieodkryte miejsca. Niestety, relaks ten jest zakłócany przez problemy techniczne. Gra cierpi na „problemy wieku dziecięcego” – liczba klatek na sekundę drastycznie spada w niektórych miejscach, podczas poruszania się komputer bezustannie coś doczytuje i dochodzi do przycięć, a po przełączeniu się do Windowsa za pomocą skrótu Alt+Tab nie można czasem powrócić do gry.

Okazuje się, że nie są to problemy, z którymi do czynienia ma tylko niewielki procent osób. Tysiące graczy zmaga się z tymi problemami nawet na bardzo wydajnych komputerach z drogimi kartami graficznymi. Twórcy pracują nad rozwiązaniem w postaci łatki. W międzyczasie możemy jednak samemu dość mocno ograniczyć spadki wydajności, aby tytuł był grywalny i problemy techniczne nie przeszkadzały w eksploracji.

1. Zaktualizuj sterowniki do karty graficznej

Przede wszystkim należy zaktualizować sterowniki do karty graficznej do najnowszej wersji. Wielu graczy informuje, że uaktualnienie pomogło im ograniczyć przycięcia oraz inne spadki. Sterowniki pobierzecie z poniższych linków:

Pobierz sterowniki dla kart NVIDIA GeForce

Pobierz sterowniki dla kart AMD Radeon

Ściągnij i zainstaluj powyższe sterowniki, najlepiej wykonując czystą instalację (w sterownikach NVIDIA taką opcję można zaznaczyć po wybraniu zaawansowanego trybu w instalatorze). Dzięki temu nie zostaną żadne pozostałości po poprzednich sterownikach.

2. Wyłącz limit 30 klatek na sekundę

Domyślnie gra jest ustawiona w taki sposób, że nie możemy osiągnąć więcej niż 30 klatek na sekundę. To maksymalna liczba klatek w grze No Man’s Sky na konsoli PS4, ale na komputerze możemy osiągnąć 60, a nawet więcej klatek. Na szczęście da się to łatwo wyłączyć.

Wyłącz limit 30 FPS w No Man's Sky

W trakcie gry wejdź do ustawień graficznych, a następnie poszukaj opcji Max FPS. Zauważysz, że jest ona domyślnie ustawiona na 30. Zmień ją na 60, aby móc osiągnąć 60 klatek na sekundę lub ustaw na „Max”, aby całkowicie wyłączyć limit klatek na sekundę (aby jednak osiągnąć większą wartość na monitorze o częstotliwości odświeżania 60Hz należy także wyłączyć Vsync, czyli synchronizację pionową).

3. Edytuj plik z ustawieniami graficznymi gry

Nie wszystkie ustawienia graficzne są dostępne w opcjach gry. Okazuje się, że No Man’s Sky ma na stałe włączoną funkcję GSync. GSync to specjalna technologia, która sprawia, że zmniejsza się znacznie tzw. input lag (opóźnienie), czyli różnica między kliknięciem czy poruszeniem myszy, a tym, co widzimy na ekranie. Żeby z tego skorzystać, trzeba jednak mieć kartę NVIDIA GeForce, a także specjalny monitor wyposażony w GSync. Funkcja ta jest jednak na stałe włączona w ustawieniach gry i teoretycznie nie powinna szkodzić, ale w praktyce okazuje się, że wpływa ona negatywnie na działanie gry.

Aby wyłączyć GSync, należy ręcznie otworzyć plik, w którym zawarte są wszystkie ustawienia graficzne i ustawić tę opcję do wartości „false”. W tym celu przejdź do folderu z grą No Man’s Sky, a następnie udaj się do podkatalogu „Binaries/SETTINGS”. Znajdziesz tu plik o nazwie TKGRAPHICSSETTINGS.MXML.

Wyłącz GSync w No Man's Sky

Kliknij go prawym przyciskiem myszy i wybierz opcję edycji w systemowym Notatniku lub Notepad++ jeśli go posiadasz. Następnie znajdź poniższy wpis:

<Property name="GSync" value="true" />

W polu „value” zmień wartość „true” na „false” i zapisz plik. Gra teraz powinna chodzić znacznie lepiej.

4. Wyłącz VSync i AntiAliasing

Kolejnymi elementami, które powodują podcięcia i spadki FPS są VSync (Synchronizacja pionowa) oraz AntiAliasing, czyli wygładzanie krawędzi. Prawdopodobnie zostanie to naprawione w nadchodzących łatkach do gry, jednak na chwilę obecną wiele osób informuje, że wyłączenie synchronizacji pionowej oraz wygładzania krawędzi znacznie ogranicza występujące podcięcia.

Wyłącz VSync i AntiAliasing

Wejdź do ustawień graficznych w trakcie gry, a następnie znajdź opcje „Vsync” oraz „AntiAliasing”. Ustaw obie te opcje do pozycji „Off”.

5. Zainstaluj najnowsze uaktualnienie gry, które naprawia problemy z wydajnością

Twórcy starają się wydawać aktualizacje do gry jak najczęściej, a obecnie pracują nad dużym uaktualnieniem, które znacznie zwiększy wydajność gry. To uaktualnienie jest dostępne w wersji eksperymentalnej – oznacza to, że nie jest całkowicie ukończone, ale użytkownicy już mogą je pobierać za pomocą platformy Steam.

Aby pobrać eksperymentalne uaktualnienie, należy przejść do Steam i kliknąć prawym przyciskiem myszy na grze No Man’s Sky. Następnie należy wejść do „Właściwości” i udać się do zakładki z wersjami testowymi Beta. Dostęp do eksperymentalnego patcha jest możliwy po wpisaniu kodu „3xperimental”.

Po potwierdzeniu kodu łatka zostanie nam udostępniona i możemy ją wybrać w rozwijanym menu. Dzięki niej można rozwiązać nie tylko problemy z podcinaniem gry, ale także z poruszaniem myszą. Wielu graczy narzeka, że w grze włączone jest dodatkowe wygładzanie myszy, które sprawia, że nie porusza się ona zbyt dokładnie. Po zainstalowaniu patcha dostępna będzie dodatkowa opcja „Mouse smoothness” w opcjach gry, która umożliwia dostosowanie poziomu wygładzania lub jego całkowite wyłączenie.