Jak monitorować temperaturę procesora i karty graficznej w trakcie gry

Masz problemy z komputerem i przegrzewaniem się karty graficznej lub procesora? A może masz nowy lub podkręcony sprzęt i chcesz mieć przez jakiś czas wgląd na to, co się dzieje z temperaturami i komputerem podczas gry? Istnieje dość prosty sposób na to, aby wyświetlić wszystkie szczegółowe informacje o temperaturze i taktowaniu podzespołów w trakcie gry i na bieżąco monitorować wszystkie zmiany.

Każdy, kto kiedykolwiek podkręcał sprzęt, zmieniał chłodzenie lub martwił się o temperatury komputera pewnie korzystał z narzędzi do monitorowania. Dzięki takim programom jak HWMonitor możemy szybko sprawdzić temperatury naszego procesora czy karty graficznej.

To jednak nie do końca dobre rozwiązanie. Największe obciążenie sprzętu jest w trakcie gry i to właśnie z poziomu pełnoekranowych, wymagających aplikacji powinniśmy sprawdzać, co się dzieje z naszym komputerem, zwłaszcza, jeśli dochodzi do jakiś problemów (np. przegrzewanie, wyłączanie komputera czy głośne działanie wiatraczków).

Co będzie nam potrzebne?

Aby wyświetlić nakładkę ze szczegółówymi informacjami podczas gry potrzebne będzie nam oprogramowanie o nazwie MSI Afterburner. To świetny program do monitorowania oraz podkręcacnia karty graficznej, który wyposażony jest w specjalny moduł OSD (OnScreen Display), który wyświetla wszystko w trakcie gry.

Afterburner wyświetla jednak wszystkie informacje związane z grafiką, ale nie pokazuje niczego na temat procesora. W tym celu skorzystamy z programu HWInfo64, który współpracuje z Afterburnerem i potrafi przekazać do niego dodatkowe informacje, które wyświetlą się na naszym ekranie podczas rozgrywki.

Monitorujemy temperatury w trakcie gry

1. Zainstaluj program MSI Afterburner. Podczas instalacji niczego nie odznaczaj – wraz z Afterburnerem instaluje się moduł Rivatuner odpowiedzialny za wyświetlanie informacji na ekranie. Koniecznie trzeba go zainstalować.

2. Po zainstalowaniu uruchamiamy program MSI Afterburner i wchodzimy do ustawień (przycisk Settings w dolnej częśći ekranu).

3. Najpierw wybierzemy, jakie informacje z Afterburnera chcemy wyświetlić w trakcie gry. W tym celu przechodzimy do zakładki Monitoring i odhaczamy na liście te elementy, które nas interesują (np. Użycie GPU, Liczba klatek na sekundę itp.). Po odhaczeniu dodatkowo zaznaczamy po kolei każdy z nich i uaktywniamy opcję „Pokaż na OSD”. W kolumnie właściwości powinna wyświetlić się informacja „w OSD” przy tych elementach, które mają być wyświetlane i monitorowane.

4. Udajemy się do zakładki „On-Screen Display” i konfigurujemy skrót klawiszowy, którym będziemy mogli przełączać widoczność nakładki z informacjami. Ja osobiście przełączanie nakładki ustawiłem na przycisk F10. Zamykamy ustawienia przyciskiem OK i minimalizujemy Afterburner do paska zadań.

5. Nakładka graficzna już działa i gdy uruchomimy jakąś grę, to w rogu ekranu pojawią się informacje o naszej karcie graficznej. Wybranym przyciskiem możemy przełączać widoczność nakładki. My jednak chcemy jeszcze informacje o procesorze, więc instalujemy dodatkowo program HWInfo64.

6. Uruchamiamy program HWInfo64. Wyświetli się niewielkie okienko z wyborem trybu działania. Zaznaczamy „Sensors only” i klikamy „Run”.

7. W nowym oknie możemy podejrzeć temperatury poszczególnych podzespołów. Klikamy „Configure” w dolnej części okna.

8. W oknie konfiguracji przechodzimy do zakładki OSD (RTSS). Tu na liście znajdziemy przeróżne informacje na temat naszego komputera – ilość dostępnej pamięci, informacje o procesorze i poszczególnych rdzeniach itp.

9. Aby wyświetlić informacje o temperaturze procesora, należy wybrać na liście pozycje „Core #0 Clock” oraz „Core #1 Clock”, a następnie zaznaczyć dla nich opcje „Show value in OSD” i „Show label in OSD”.

Jeśli uaktywniamy kilka rzeczy, to warto je uporządkować – za pomocą sekcji „Position” możemy wybrać wiersz i kolumnę, w której na nakładce będą się wyświetlać poszczególne informacje (dla każdego rdzenia procesora możemy ustawić inny wiersz).

10. Potwierdź ustawienia przyciskiem OK. Zminimalizuj program HWInfo64 do paska przyciskiem „Minimize all”. Teraz jest już wszystko gotowe, HWInfo64 przekazuje wybrane informacje do nakładki z Afterburnera. Uruchamiamy jakąś grę, a następnie wciskamy skonfigurowany przez nas przycisk na klawiaturze w celu uaktywnienia nakładki graficznej.

Pamiętaj, aby w przyszłości (po ponownym uruchomieniu komputera) zawsze uruchamiać MSI Afterburner jako pierwszy, a dopiero potem HWInfo64. Dzięki temu wszystkie informacje będą poprawnie przekazywane do nakładki graficznej.

Komentarze