Masz Windowsa 10 zaktualizowanego z Windowsa 7 lub 8.1? Jeśli tak, to możesz mieć problem z aktywacją systemu po poważniejszej wymianie sprzętu w komputerze. Twój komputer może nie zostać rozpoznany, a co za tym idzie licencja na Windows 10 będzie niewykrywalna. Zobacz, jak aktywować swojego Windowsa 10 po wymianie płyty głównej lub procesora.

Aktywacja Windows 10 po wymianie sprzętu

Proces aktywacji Windows 10 jest bardzo niejasny - Microsoft odmawia ujawnienia szczegółowego sposobu przechowywania licencji, głównie po to, aby utrudnić życie piratom. W przypadku, gdy kupimy pudełkową wersję Windows 10 (Retail) dostajemy swój własny klucz licencyjny i tu problemu nie ma żadnego z wymianą sprzętu. Wersję Retail zawsze możemy mieć zainstalowaną na jednym komputerze, a jego podzespoły nie mają znaczenia.

Gorzej jest jednak w przypadku, gdy Windowsa 10 uzyskaliśmy poprzez aktualizację z Windowsa 7 lub 8.1. Jak wiemy, aby skorzystać z promocji na darmowego Windowsa 10, należy wcześniej posiadać Siódemkę lub Ósemkę i zaktualizować ją do Dziesiątki. W trakcie tej aktualizacji dostajemy licencję na Windowsa 10, ale nie otrzymujemy żadnego klucza, który posłuży później do ponownej instalacji. Okazuje się, że Windows 10 w "magiczny" sposób samemu się aktywuje, wykrywając, że do naszego komputera jest przypisana aktywna licencja. Niestety, z tym może wiązać się mały problem - nasz komputer może nie zostać rozpoznany po wymianie takich części, jak płyta główna lub procesor.

Gdzie, jak i do czego przypisana jest nasza licencja na Windowsa 10?

Problem polega na tym, że Windows 10 uzyskany w drodze aktualizacji z Windows 7 lub 8.1 nie posiada klucza licencyjnego. Jeśli zdecydujemy się przeinstalować system od zera (robimy tzw. formata), to przy instalacji Windowsa 10 nie podajemy żadnego klucza (pomijamy ten krok), gdyż takiego w ogóle nie posiadamy. Windows 10 zostanie aktywowany automatycznie przy pierwszym uruchomieniu. W jaki sposób? Tego dokładnie nie wiadomo, ale można wnioskować na podstawie wiadomości z różnych źródeł.

Z informacji zebranych w sieci oraz z oficjalnych wypowiedzi Gabriela Aula z Microsoftu na Twitterze można wywnioskować, że w momencie, gdy wykonujemy pierwszą aktualizację do Windows 10 ze starszego systemu, Microsoft odczytuje identyfikator naszego komputera i przypisuje do niego nową licencją na Windows 10. I tylko na tej podstawie system jest aktywowany - nasz identyfikator komputera musi znajdować się w bazie Microsoftu i tam mieć przypisaną licencję na Windowsa.

Problem jednak w tym, że nie wiadomo dokładnie, co jest identyfikatorem naszego komputera. Najprawdopodobniej jest to identyfikator na podstawie procesora lub płyty głównej. To oznacza jednak, że wymiana jednej z tych części może spowodować, że po przeinstalowaniu Windowsa 10 zmieni się nasz identyfikator, a co za tym idzie nasz komputer nie zostanie rozpoznany w bazie Microsoftu i nie będzie można go aktywować. Co w takim razie zrobić, gdy postanowiliśmy wymienić sporą część sprzętu i Windows 10 nie chce się aktywować, pomimo tego, że należy nam się licencja?

Jak aktywować Windows 10 po wymianie sprzętu?

Skoro licencja na Windows 10 nie jest w żaden sposób powiązana z naszym kontem Microsoft, tylko z naszym sprzętem, to w takiej sytuacji pozostaje nam tylko i wyłącznie skontaktowanie się z Microsoftem. W zasadzie sam Gabriel Aul poinformował na Twitterze, że w takich sytuacjach należy się kontaktować ze wsparciem Microsoftu, by dokonali oni ponownej aktywacji systemu na bazie naszego aktualnego identyfikatora.

W takim wypadku instalujemy system Windows 10 od zera. Jeśli wyświetli się w instalatorze okno z prośbą o klucz, to pole z kluczem zostawiamy puste i klikamy "Pomiń ten krok". Instalujemy system bez klucza.

Następnie, gdy już zainstalujemy wszystko i uruchomimy Pulpit Windowsa, należy skorzystać ze specjalnej aplikacji do kontaktu z pomocą techniczną. W tym celu wysuwamy menu Start, a następnie wyszukujemy frazy "Kontakt".

Kontakt z pomocą techniczną w Windows 10

Oprócz aplikacji "Kontakty" znajdziemy tu także element o nazwie "Kontakt z pomocą techniczną". Uruchamiamy tę aplikację, a następnie przechodzimy do "Usługi i aplikacje > Windows > Konfigurowanie".

Wyświetlą się dostępne metody kontaktu z Microsoftem. W tej chwili jest to tylko możliwość napisania na forum lub kontakt telefoniczny. Wkrótce powinna pojawić się opcja kontaktu za pomocą czatu tekstowego z przedstawicielem Microsoftu.

Opcje pomocy przy kontakcie z pomocą techniczną

Należy skontaktować się w wybrany przez nas sposób z Microsoftem i poinformować konsultanta, że dokonaliśmy wymiany płyty głównej lub innych części i nie możemy teraz aktywować systemu. Konsultant może zadać dodatkowe pytania w celu weryfikacji posiadania licencji - w takim wypadku przydaje się fakt korzystania z konta Microsoft w systemie, gdyż z pewnością ułatwia to proces identyfikacji posiadanej licencji, nie jest to jednak wymagane.